Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه وضعیت روان شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه و هدف: تجربه فرآیندهای روان شناختی, هیجانی و جسمانی مرتبط با قاعدگی, استرس زا بودن این نشانه ها و گاه مداخله آن ها با زندگی روزمره فرد, اهمیت توجه به قاعدگی را مورد تاکید قرار می دهد.روش کار: پژوهش حاضر پیرو طرح علی- مقایسه ای است, به گونه ای که دو گروه از آزمودنی های دانش آموز و دانشجو در دوره قاعدگی و غیر قاعدگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 50 دانش آموز دختر از یکی از مدارس مناطق مرکزی تهران و 100 دانشجوی دختر نیز از یکی از دانشگاه های تهران با روش نمونه گیری داوطلبانه برگزیده شدند. آزمودنی های تحقیق 2 بار مورد آزمایش قرار گرفتند: بار اول در فاصله هفته قبل از قاعدگی تا یکی دو روز اول قاعدگی (روز هایی که آن ها به ‏‏عنوان روز های ملال اعلام کرده بودند), بار دوم در فاصله 10 تا 15 روز بعد از آخرین روز قاعدگی. در هر دو بار, آزمودنی ها به «نسخه تجدید نظر شده چک لیست نشانگان 90 سوالی»(SCL-90-R)  در روزهای مورد نظر پاسخ دادند. این ابزار برای ارزیابی آسیب های روان شناختی در 9 بعد ساخته شده‏است. آیتم های این پرسشنامه با شدت نشانه های روان شناختی طی هفته گذشته مرتبط است. هر کدام از آیتم ها در یک مقیاس لیکرتی 5 درجه ای (4-0), در دامنه ای از «هرگز» تا «همیشه» ارزیابی می شود. داده های به دست‏ ‏آمده به وسیله برنامه نرم افزاری SPSS و بر اساس آزمون «تی(t)  وابسته» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها بیانگر آن است که در دختران دانش آموز, تفاوت معنادار (p<0.05) در ابعاد شکایات جسمانی, وسواس, افسردگی و اضطراب در هنگام قاعدگی و غیر دوران قاعدگی و در دختران دانشجو تفاوت معنادار فقط در بعد شکایات جسمانی مشاهده شد.بحث: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دختران دانشجو نسبت به دختران دانش آموز ممکن است فرصت بیش تری برای سازش با نشانه های پیش از قاعدگی داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شعیری، محمدرضا، عطری فرد، مهدیه، شجاعی، پروین، و تقی زادورجوی، مرضیه. (1387). مقایسه وضعیت روان شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی. دانشور پزشکی، 15(76)، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/31192/fa

    Vancouver: کپی

    شعیری محمدرضا، عطری فرد مهدیه، شجاعی پروین، تقی زادورجوی مرضیه. مقایسه وضعیت روان شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی. دانشور پزشکی[Internet]. 1387؛15(76):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/31192/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شعیری، مهدیه عطری فرد، پروین شجاعی، و مرضیه تقی زادورجوی، “مقایسه وضعیت روان شناختی دانش آموزان و دانشجویان دختر در دوران قاعدگی،” دانشور پزشکی، vol. 15، no. 76، pp. 35–44، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/31192/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا