مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 123

چکیده

 مقدمه: گزارش مطالعات انجام شده در مورد کاربرد پاورپوینت در تدریس نتایج متفاوتی داشته اشت. با توجه به تناقضات موجود, این تحقیق با هدف بررسی تجارب و نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی درباره کاربرد پاورپوینت توسط مدرسان انجام شد.روش ها: مطالعه کیفی با استفاده از شش مصاحبه فردی و دو جلسه بحث گروهی با 12 دانشجو در دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام شد. در هر جلسه دانشجویان تجارب و نظرات خود را در زمینه نحوه استفاده اساتید از پاورپوینت و نیز میزان تاثیر این روش بر یادگیری خود, بیان می کردند. محتوای جلسات ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: داده ها در دو طبقه با عنوان «ماهیت پاورپوینت» و «فرهنگ استفاده از پاورپوینت» قرار گرفت. طبقه دوم دربردارنده زیر طبقات «استفاده صحیح», «استفاده نامناسب» و «عوارض استفاده نامناسب» بود. شرکت کنندگان در تحقیق, پاورپوینت را یک ابزار آموزشی می دانستند که می تواند به صورت درست یا غلط استفاده شود. از نظر آنها, «استفاده صحیح» دربردارنده کاربرد هدفمند پاورپوینت در تلفیق با سایر روش های تدریس و در راستای تفهیم مطالب, و در مقابل, «استفاده نامناسب» دربردارنده زیاد بودن سرعت ارایه, استفاده افراطی و نمایش اسلایدهایی با ساختار و محتوای نامناسب و بدون توجه به یادگیری فراگیران بود. این شیوه باعث ایجاد خستگی, پرت شدن حواس و بی توجه دانشجو به درس, فقدان فرصت تفکر و نیز کاهش تعامل استاد و دانشجو می شد.نتیجه گیری: اگرچه استفاده مناسب و بجا از پاورپوینت می تواند به جذابیت تدریس و بهبود یادگیری کمک کند, اما استفاده افراطی و نامطلوب اساتید از آن, عملا باعث کاهش تعامل دانشجو با درس و مدرس, و دلزدگی دانشجویان از این ابزار آموزشی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیب حاج باقری، محسن. (1389). تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2 (پیاپی 26))، 111-123. SID. https://sid.ir/paper/355799/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب حاج باقری محسن. تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(2 (پیاپی 26)):111-123. Available from: https://sid.ir/paper/355799/fa

    IEEE: کپی

    محسن ادیب حاج باقری، “تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 2 (پیاپی 26)، pp. 111–123، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/355799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button