مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 36

چکیده

 زمینه و هدف: محدودیت درمانی روشی است که در آن با محدود کردن اندام سالم فردی که دچار فلج نیمه بدن شده؛ مجبور به استفاده از اندام مبتلا شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن انجام شد.روش بررسی: این کارآزمایی بالینی یک سویه کور روی 21 کودک مبتلا به فلج مغزی نیمه بدن مراجعه کننده به دو مرکز توانبخشی امیدعصر و بهار تهران طی سال 1387 انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی تعادلی به دو گروه مداخله (11 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. تمرینات متداول کاردرمانی در طی 6 هفته برای هر دو گروه به طور یکسان انجام شد و برای گروه مداخله روزانه به مدت 3 ساعت از روش محدودیت درمانی تعدیل یافته نیز استفاده گردید. کیفیت مهارت های اندام فوقانی قبل و پس از مداخله بر اساس آزمون کیفیت مهارت های اندام فوقانی ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف, کای اسکوئر, تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سنی کودکان در گروه مداخله (7 دختر و 4 پسر) 46.5±17.5 ماه و در گروه شاهد (5 دختر و 5 پسر) 48.1±19.2 ماه تعیین شد. تجزیه و تحلیل درون گروهی در گروه مداخله در تمامی موارد بعد از شش هفته مداخله معنی دار بود (p<0.05). و در گروه کنترل بعد از شش هفته تنها در آیتم گرفتن معنی دار نبود. تجزیه و تحلیل آماری بین گروهی تفاوت معنی داری در نمره کلی و نمرات خرده مقیاس های حرکات مجزا, تحمل وزن و باز کردن حفاظتی را بین دو گروه نشان نداد و تنها در خرده مقیاس توانایی گرفتن تفاوت معنی داری در دو گروه  مشاهده شد (p<0.05).نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که محدودیت درمانی تعدیل یافته تنها بر کیفیت توانایی گرفتن اندام فوقانی مبتلا تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غریب، مسعود، حسینی، علی، اکبرفهیمی، نازیلا، و صالحی، مسعود. (1389). اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 12(3 (پی در پی 35))، 29-36. SID. https://sid.ir/paper/355843/fa

    Vancouver: کپی

    غریب مسعود، حسینی علی، اکبرفهیمی نازیلا، صالحی مسعود. اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1389؛12(3 (پی در پی 35)):29-36. Available from: https://sid.ir/paper/355843/fa

    IEEE: کپی

    مسعود غریب، علی حسینی، نازیلا اکبرفهیمی، و مسعود صالحی، “اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 12، no. 3 (پی در پی 35)، pp. 29–36، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/355843/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا