مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر محیط درمان بر نتایج حرکت درمانی همراه با محدودیت در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه و هدف: فلج مغزی به اختلالی غیرپیشرونده در مغز نابالغ و نوع همی پلژی آن به درگیری بیشتر یک سمت بدن اطلاق می شود. هدف این مطالعه, تعیین تاثیر محیط درمان بر نتایج حرکت درمانی همراه با محدودیت در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی بود.مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سویه کور, عملکرد دست مبتلای 10 کودک مبتلا به فلج مغزی همی پلژی از جامعه در دسترس شهر اهواز در سال 1389 در دو گروه 5 نفره بررسی شد. برنامه درمانی شامل اجرای روش حرکت درمانی همراه با محدودیت را به مدت سه هفته در دو محیط منزل و کلینیک زیر نظر یک کاردرمانگر شامل می شد. ابزارهای فعالیت حرکتی کودکان و کفایت حرکتی برواینینکس - اوزرتسکی, قبل, بعد و یک ماه پس از اتمام مداخلات ارزیابی را صورت دادند. از نرم افزار SPSS-16 به منظور انتخاب تصادفی نمونه ها و همچنین تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس در تکرار مشاهدات در سطح معناداری 0.05 استفاده شد.نتایج: عملکرد حرکتی دست مبتلای کودکان در تمام ابزارهای ارزیابی به جز زیرمجموعه هماهنگی حرکتی ابزار ارزیابی کفایت حرکتی برواینینکس - اوزرتسکی در جلسه پس از اتمام مداخلات درمانی, بهبود معناداری (P<0.05) را از لحاظ آماری نشان داد (سرعت و مهارت اندام فوقانی: تغییر میانگین گروه منزل از 0.60±0.32 به 1.50±0.26 و گروه کلینیک از 0.52±0.38 به 1.52±0.24). تجزیه و تحلیل اطلاعات جلسه پیگیری ارزیابی, حاکی از ماندگاری نتایج در هر دو گروه بود؛ اما بهبودی در گروه منزل ادامه یافت (تغییر میانگین از 1.50±0.26 به 2.10±0.16) و به طور معناداری از لحاظ آماری با گروه کلینیک تفاوت داشت (P<0.05).نتیجه گیری: تمرین های حرکتی به روش محدودیت درمانی سبب بهبود عملکرد حرکتی دست کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی را سبب می شود و بهبودی بیشتر کودکان در گروه منزل حاکی از بهبود فرایند یادگیری با تمرین در محیط و شرایط آشناست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، حمیدرضا، عزیزی مال امیری، رضا، خیاط زاده ماهانی، محمد، جوادی پور، شیدا، و قنبری، سحر. (1389). بررسی تاثیر محیط درمان بر نتایج حرکت درمانی همراه با محدودیت در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی. دانشور پزشکی، 18(91)، 61-70. SID. https://sid.ir/paper/31017/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی حمیدرضا، عزیزی مال امیری رضا، خیاط زاده ماهانی محمد، جوادی پور شیدا، قنبری سحر. بررسی تاثیر محیط درمان بر نتایج حرکت درمانی همراه با محدودیت در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی. دانشور پزشکی[Internet]. 1389؛18(91):61-70. Available from: https://sid.ir/paper/31017/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا رستمی، رضا عزیزی مال امیری، محمد خیاط زاده ماهانی، شیدا جوادی پور، و سحر قنبری، “بررسی تاثیر محیط درمان بر نتایج حرکت درمانی همراه با محدودیت در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی،” دانشور پزشکی، vol. 18، no. 91، pp. 61–70، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/31017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button