مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل تحول سازمانی در مدیریت هزینه مورد زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 180

چکیده

 امروزه با تشدید فضای رقابتی و تلاش شرکت ها در کسب سهم بیشتر از بازار, ضرورت تدوین مدل های جدید به منظور به کارگیری استراتژی های رقابتی بیش از پیش احساس می شود. در این راستا, توجه به بحث مدیریت هزینه با هدف جلب رضایت مشتریان از یک سو و حفظ حاشیه سود مورد نظر تولیدکنندگان از سوی دیگر, اهمیت بسزایی یافته است.این پژوهش به منظور طراحی مدل مناسب استراتژی تحول سازمانی در مدیریت هزینه زنجیره تامین شرکت ایران خودرو انجام شده است. پژوهش حاضر با مطالعه مدل های شناخته شده, تحول و شناسایی مولفه های موثر در ایجاد تحول در مدیریت هزینه و با رویکرد رفتار سازمانی, عوامل موثر بر مدیریت هزینه یعنی عوامل رفتاری, ساختاری, رقبا و فناوری را در جامعه تحقیق بررسی کرده است. ازاین رو مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میان چهار سازه اصلی تاثیرگذار بر مدیریت هزینه و ده متغیر سازنده این سازه ها تببین شده است. در خصوص سازه رفتار, بررسی عوامل تاثیرگذار در سه سطح رفتار فردی, گروهی و سازمانی انجام می شود. همچنین در بخش رقبا, تاثیر تک منبع بودن و ساختار هزینه شرکت ها و در بخش فناوری, تاثیر فناوری اطلاعات و فناوری تولید سنجش می شود. در بخش سازه ساختار نیز بررسی میزان تاثیر پیچیدگی, رسمیت و تمرکز بر استراتژی تحول مدیریت هزینه سنجش شده است.توزیع و بررسی پرسش نامه های جمع آوری شده از میان 41 تولید کننده گرید A در زنجیره تامین قطعات شرکت ایران خودرو نشان می دهد که از میان عوامل معرفی شده در مدل مفهومی تحقیق, تاثیر رقبا بر مدیریت هزینه تایید نمی شود. همچنین بررسی رفتار تامین کنندگان نشان می دهد که تنها رفتار تامین کنندگان در سطح گروهی بر استراتژی های مدیریت تحول هزینه در سطح سازمانی تاثیرگذار است. همچنین تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت هزینه, تنها بر اساس مولفه پیچیدگی تبیین می شود. ازاین رو باید گفت مولفه های رسمیت و تمرکز تاثیر چندانی بر مدل پیشنهادی تحقیق ندارند, اما دستاورد اساسی تحقیق تایید ارتباط میان فناوری و مدیریت هزینه در دو حوزه فناوری اطلاعات و فناوری تولید است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضاییان، علی، شاهباز، ناصر، مقبل باعرض، عباس، و مشبکی اصفهانی، اصغر. (1388). طراحی مدل تحول سازمانی در مدیریت هزینه مورد زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو. پژوهش های مدیریت در ایران، 13(2 (پیاپی 61))، 159-180. SID. https://sid.ir/paper/356273/fa

Vancouver: کپی

رضاییان علی، شاهباز ناصر، مقبل باعرض عباس، مشبکی اصفهانی اصغر. طراحی مدل تحول سازمانی در مدیریت هزینه مورد زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو. پژوهش های مدیریت در ایران[Internet]. 1388؛13(2 (پیاپی 61)):159-180. Available from: https://sid.ir/paper/356273/fa

IEEE: کپی

علی رضاییان، ناصر شاهباز، عباس مقبل باعرض، و اصغر مشبکی اصفهانی، “طراحی مدل تحول سازمانی در مدیریت هزینه مورد زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو،” پژوهش های مدیریت در ایران، vol. 13، no. 2 (پیاپی 61)، pp. 159–180، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356273/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button