مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,072
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دوره های خاصی از خواب رم متعاقب آموزش در شکل گیری حافظه در موش های صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 124

چکیده

 مقدمه: خواب با حرکات سریع چشم ها (مرحله رم) در پردازش حافظه نقش دارد. دوره زمانی متعاقب یادگیری که در آن مقدار خواب رم بالاتر از سطوح نرمال بوده و اعمال محرومیت از آن باعث اختلال در حافظه می شود را پنجره های خواب متناقض می گویند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط خواب رم و حافظه از طریق ثبت امواج مغزی و اعمال محرومیت در موش صحرایی نژاد ان - ماری می باشد.روش کار: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی موش های صحرایی نر نژاد ان - ماری تحت آموزش فعال دوطرفه یک جلسه 100 تریالی قرار گرفتند. یک هفته بعد حافظه مورد آزمایش قرار گرفت. در بخش الکتروفیزیولوژی فاکتورهای مختلف خواب و بیداری در سطوح پایه و 4-1 ساعت پس از آموزش ثبت شدند. در بخش رفتاری حیواناتی که به مرز 70 درصد یادگیری رسیدند در دو دوره 4-1 و 8-5 ساعت پس از یادگیری توسط تکنیک سکوی آب از خواب رم محروم شدند.نتایج: میزان خواب رم در گروهی که به 70 درصد یادگیری رسیدند در 4-1 ساعت متعاقب یادگیری نسبت به سطوح پایه (p<0.01) و گروهی که به مرز 70 درصد یادگیری نرسیدند بیشتر است (p<0.05). سایر فاکتورها بین دو گروه و قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی داری نشان ندادند. در بخش رفتاری تنها حیوانات محروم در 4-1 ساعت پس از یادگیری نسبت به گروه شاهد اختلال در حافظه را نشان دادند (p<0.05).نتیجه گیری: خواب متناقض افزایش یافته در 4-1 ساعت پس از یادگیری تحت شرایط فوق در تثبیت حافظه موثر است و این دوره را می توان به عنوان پنجره خواب متناقض مطرح نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نبئی، ابراهیم، معتمدی، فرشته، شریعت زاده، سیدمحمدعلی، و نبئی، معصومه. (1388). تاثیر دوره های خاصی از خواب رم متعاقب آموزش در شکل گیری حافظه در موش های صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 12(2 (پیاپی 47))، 117-124. SID. https://sid.ir/paper/356313/fa

    Vancouver: کپی

    نبئی ابراهیم، معتمدی فرشته، شریعت زاده سیدمحمدعلی، نبئی معصومه. تاثیر دوره های خاصی از خواب رم متعاقب آموزش در شکل گیری حافظه در موش های صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1388؛12(2 (پیاپی 47)):117-124. Available from: https://sid.ir/paper/356313/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم نبئی، فرشته معتمدی، سیدمحمدعلی شریعت زاده، و معصومه نبئی، “تاثیر دوره های خاصی از خواب رم متعاقب آموزش در شکل گیری حافظه در موش های صحرایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 12، no. 2 (پیاپی 47)، pp. 117–124، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356313/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button