مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,312
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی - درمانی استان قزوین

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 61

چکیده

 زمینه: در هنر پزشکی, علاوه بر فراگیری علم به عنوان زمینه, قدرت مشاهده دقیق و استفاده از همه حواس, توانایی تجزیه و تحلیل آموخته های نظری و تطبیق با شرایط بیمار, فراگیری مهارت های عملی, مدیریت زمان و توانایی های ارتباطی از انتظارات ضروری برای یک پزشک محسوب می شوند. برخی مطالعه ها از عدم رضایت مندی از فراگیری مهارت ها در دانش آموخته گان حکایت دارند.هدف: مطالعه به منظور ارزیابی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی - درمانی استان قزوین انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 انجام شد و پزشکان عمومی به صورت نمونه گیری تام و در صورت رضایت وارد مطالعه شدند. مهارت های حرفه ای شامل 33 مهارت پزشکی, بهداشتی, مدیریتی و ارتباطی به صورت خودارزیابی, مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذورکای, همخوانی فای, مقایسه دو نسبت و ضریب توافقی تحلیل شدند.یافته ها: 91 پزشک عمومی شامل 36 مرد و 55 زن مورد بررسی قرار گرفتند. از 33 مهارت مورد بررسی در 16 مهارت حداقل نیمی از پزشکان فاقد مهارت کامل بودند. مهارت پزشکان به تفکیک دو جنس برای گذاردن سوند ادراری در بیماران مذکر و مونث, هر دو تفاوت معنی دار داشت (P=0.000). این رابطه با توانایی مدیریت زایمان طبیعی نیز تفاوت معنی دار داشت (P=0.044), ولی با مدیریت عوارض بعد از زایمان معنی دار نبود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها, بازنگری در محتوای آموزشی دوره های بالینی پزشکی متناسب با نیاز واقعی, افزایش آموزش مهارت ها, تدوین و اجرای اجباری "Log Book" در همه بخش های کارورزی بالینی, نهادینه سازی ارزیابی مهارت های عملی کارورزان به شیوه "OSCE" و تدوین برنامه های آموزش مداوم مهارت های پزشکان به صورت کارگاهی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرام، منوچهر، علیجانی، هاشم، و مهرام، بهروز. (1389). بررسی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی - درمانی استان قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 14(2 (پیاپی 55))، 55-61. SID. https://sid.ir/paper/356554/fa

    Vancouver: کپی

    مهرام منوچهر، علیجانی هاشم، مهرام بهروز. بررسی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی - درمانی استان قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1389؛14(2 (پیاپی 55)):55-61. Available from: https://sid.ir/paper/356554/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر مهرام، هاشم علیجانی، و بهروز مهرام، “بررسی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی - درمانی استان قزوین،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 14، no. 2 (پیاپی 55)، pp. 55–61، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا