مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی با میانجی گری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه: خلاقیت عاملی موثر و کلیدی در حوزه فعالیت های علوم اجتماعی, روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز, بقا و موفقیت فعالیت های بشری در حوزه های مختلف به خلاقیت در آن حوزه بستگی دارد. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سرمایه روانشناختی و انگیزه پیشرفت از جمله آن عوامل هستند.هدف: هدف این از پژوهش, شناسایی رابطه بین سرمایه روانشناختی با خلاقیت دانشجویان با توجه به نقش میانجی گری انگیزه پیشرفت است.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی, از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی و از نظر شیوه گردآوری داده ها میدانی است. برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها از میانگین و انحراف معیار, و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش, 640 تن دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی سمنگان در سال تحصیلی 1395-1396 بوده اند که تعداد 240 تن از آنان از طریق فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های مربوطه را تکمیل نمودند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه های سرمایه روانشناختی لوتانز, انگیزه پیشرفت هرمنس و خلاقیت عابدی است. پایایی پرسش نامه ها در حد قابل قبولی به دست آمد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که: 1-چهار مولفه سرمایه روانشناختی (امیدواری, تاب آوری, خودکارآمدی و خوش بینی) به طور مثبت و معناداری با انگیزه پیشرفت در ارتباط بودند. 2-انگیزه پیشرفت اثر مثبت و معناداری بر خلاقیت داشت. 3- سرمایه روانشناختی با وساطت انگیزه پیشرفت بر خلاقیت اثر مثبت غیر مستقیم داشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود که دانشگاه ها با بالا بردن سرمایه روانشناختی در دانشجویان می توانند موجب بالا رفتن انگیزه پیشرفت و در نتیجه خلاقیت آنان شوند و فرآیند پیشرفت و بهره وری جامعه را تسهیل نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایرجی راد، ارسلان، و ملک زاده نصرآبادی، الهه. (1396). بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی با میانجی گری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 51-70. SID. https://sid.ir/paper/356960/fa

    Vancouver: کپی

    ایرجی راد ارسلان، ملک زاده نصرآبادی الهه. بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی با میانجی گری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):51-70. Available from: https://sid.ir/paper/356960/fa

    IEEE: کپی

    ارسلان ایرجی راد، و الهه ملک زاده نصرآبادی، “بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی با میانجی گری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 51–70، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button