مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستان های کودکان و نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 193

چکیده

 پژوهشگران در این مقاله کوشیده اند که در بررسی ای مقدماتی ضمن شناسایی مهارت های کلیدی در تفکر انتقادی, پیوندی میان مولفه های تفکر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستان های تالیفی که در ایران منتشر شده اند, میزان وجود این مولفه ها را بسنجند. به این منظور, هفده مهارت کلیدی را که از آثار ریچارد پل استخراج شده اند, فهرست کرده و پس از خواندن هر داستان مشخص شده که آیا مهارت یا مولفه یادشده در آن داستان وجود داشته است یا خیر و اگر وجود داشته, در کدام یک از عناصر داستان, دیده شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش 14 کتاب داستان تالیفی برای گروه سنی «ج» است که در فاصله سال های (1342-1386) از سوی شورای کتاب کودک به عنوان آثار ویژه برای گروه های سنی «ج» معرفی شده اند در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. به نظر می رسد دو داستان حقیقت و مرد دانا و ماهی سیاه کوچولو از نظر به کارگیری مولفه های تفکر انتقادی در مرتبه بهتری قرار دارند. ضعف عمده داستان ها در وجود راوی های مداخله گر, خالی بودن از درون مایه های طنز, استفاده مطلوب نکردن از شگردهای داستانی برای خلق فضاهای متفاوت و تقویت دیدگاه های گوناگون و.... بوده است. قوی ترین مولفه را در بیشتر داستان ها می توان پای بندی به قابلیت های استدلال اخلاقی دانست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کوکبی، مرتضی، حری، عباس، و مکتبی فرد، لیلا. (1389). بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستان های کودکان و نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک، 1(2)، 157-193. SID. https://sid.ir/paper/357220/fa

Vancouver: کپی

کوکبی مرتضی، حری عباس، مکتبی فرد لیلا. بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستان های کودکان و نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1389؛1(2):157-193. Available from: https://sid.ir/paper/357220/fa

IEEE: کپی

مرتضی کوکبی، عباس حری، و لیلا مکتبی فرد، “بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستان های کودکان و نوجوانان،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 1، no. 2، pp. 157–193، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357220/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button