مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

184
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سیمای انسان در کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 141

چکیده

 هدف مقاله حاضر آن است که با استفاده از روش تحلیل محتوا, سیمای انسان- پیدایش انسان, ابعاد وجودی او و نیز روش مطالعه رفتار آدمی- را در نمونه ای از کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و ایران مقایسه کند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در برخی از کتابهای علوم و زیست شناسی دبیرستانی امریکا, ادعا می شود که انسان محصول تکامل تدریجی است و از نسل جاندارانی چون میمونهاست. در حالی که در کتابهای بینش اسلامی جمهوری اسلامی ایران, آمده است که خداوند انسان را آفریده و او را جانشین خود در روی زمین قرار داده است. در خصوص ابعاد وجودی انسان برخی از کتابهای زیست شناسی امریکا, انسان را موجودی صرفاً بیولوژیکی و فاقد روح تلقی می کنند, لیکن کتابهای بینش اسلامی دبیرستانی ایران, آدمی را به عنوان موجودی مرکب از روح و ماده که از روح خداوند در کالبد او دمیده شده است, معرفی می کنند. نظرگاه برخی از کتابهای روانشناسی امریکا راجع به مطالعه رفتار این است که می توان انسان را به عنوان موجودی بیولوژیکی مورد مطالعه قرار داد, داده هایی قابل پییش بینی در خصوص رفتار او گردآوری و آنها را تحلیل و رفتارش را تبیین نمود. در صورتی که بر طبق کتابهای زیست شناسی و روانشناسی ایران, رفتار آدمی پدیده ای است پیچیده که نمی توان آن را صرفاً به کمک روش تجربی مورد مطالعه قرار داد. بعلاوه, در جریان این مطالعات جنبه های روحی او را نمی توان نفی کرد و نادیده گرفت. این مقاله همچنین با ذکر شواهدی تجربی, تأثیر محتوای برنامه ها و کتابهای درسی را بر نگرش و طرز تفکر دانش آموزان تبیین می کند و در پایان به دو رویکردی که می توانند در خصوص معرفی سیمای انسان در کنابهای درسی دبیرستانی کشور مورد استفاده برنامه ریزان و مؤلفان قرار گیرند. اشاراتی می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن پور، بهرام. (1379). مقایسه سیمای انسان در کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران . مدرس علوم انسانی، 4(1 (پیاپی 14))، 127-141. SID. https://sid.ir/paper/357672/fa

    Vancouver: کپی

    محسن پور بهرام. مقایسه سیمای انسان در کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران . مدرس علوم انسانی[Internet]. 1379؛4(1 (پیاپی 14)):127-141. Available from: https://sid.ir/paper/357672/fa

    IEEE: کپی

    بهرام محسن پور، “مقایسه سیمای انسان در کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران ،” مدرس علوم انسانی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 14)، pp. 127–141، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button