مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

466
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر تزریق آگونیست و آنتاگونیست گلوکوکورتیکوییدی در ناحیه قشر اوربیتوفرونتال بر فرایند یادگیری و حافظه در موش بزرگ آزمایشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 359

چکیده

 مقدمه: شواهد زیادی نشان می دهند که گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی در مناطق بسیاری از مغز در یادگیری هیجانی و ذخیره حافظه نقش دارند. هدف این تحقیق بررسی اثر تزریق آگونیست و آنتاگونیست گلوکوکورتیکوییدی در ناحیه قشراوربیتوفرونتال برفرایند یادگیری و حافظه فضایی شامل اکتساب, تثبیت و به خاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده در مدل یادگیری احترازی مکانی است. مواد و روش ها: موش های نر نژاد لانگ ایوانز (Long-Evans) با وزن 280 تا320 گرم دراین مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه قشراوربیتوفرونتال کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد, موش ها برای یادگیری فضایی با مدل احترازی مکانی آموزش داده شدند. طی آموزش (30 دقیقه ) در دستگاه احترازی مکانی, حیوان یاد می گرفت که با کمک اشیای اطراف, مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده ) را شناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند. 5 دقیقه قبل, بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش, و 5 دقیقه قبل از آزمون به خاطرآوری, دگزامتازون (0. 1 میکروگرم در 0. 6 میکرولیتر به ازای هر طرف ) به عنوان آگونیست یاRU38486 (3 نانوگرم در 0. 6 میکرولیتر به ازای هر طرف ) به عنوان آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکویید به صورت دو طرفه داخل هسته فوق تزریق شد. ضمنا گروه های شاهد به میزان هم حجم حلال دریافت نمودند. 24 ساعت پس از آموزش, میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمان طی شده قبل از ورود به ناحیه منع شده (شوک ) و تعداد ورودهای مکرر به این ناحیه اندازه گیری و با کمک آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که تزریق آگونیست و آنتاگونیست گلوکوکورتیکویید 5 دقیقه قبل, بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه پس از اکتساب یادگیری و 5 دقیقه قبل از آزمون به خاطرآوری تاثیر معنی داری بر ذخیره حافظه فضایی ندارد. نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد که گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی در ناحیه قشراوربیتوفرونتال نقش مهمی در فرایند یادگیری و تعدیل ذخیره اطلاعات تازه آموخته شده فضایی مربوط به حوادث هیجانی ندارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، عباسعلی. (1383). بررسی‌ اثر تزریق‌ آگونیست‌ و آنتاگونیست‌ گلوکوکورتیکوییدی‌ در ناحیه قشر اوربیتوفرونتال‌ بر فرایند یادگیری‌ و حافظه‌ در موش‌ بزرگ‌ آزمایشگاهی‌. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 6(4 (مسلسل 24))، 353-359. SID. https://sid.ir/paper/357708/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی عباسعلی. بررسی‌ اثر تزریق‌ آگونیست‌ و آنتاگونیست‌ گلوکوکورتیکوییدی‌ در ناحیه قشر اوربیتوفرونتال‌ بر فرایند یادگیری‌ و حافظه‌ در موش‌ بزرگ‌ آزمایشگاهی‌. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1383؛6(4 (مسلسل 24)):353-359. Available from: https://sid.ir/paper/357708/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی وفایی، “بررسی‌ اثر تزریق‌ آگونیست‌ و آنتاگونیست‌ گلوکوکورتیکوییدی‌ در ناحیه قشر اوربیتوفرونتال‌ بر فرایند یادگیری‌ و حافظه‌ در موش‌ بزرگ‌ آزمایشگاهی‌،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 6، no. 4 (مسلسل 24)، pp. 353–359، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا