مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: بررسی اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری و ناتوانی در ابراز اشتیاق تحصیلی بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع آزمایشی بود. تحقیق شامل دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری را, تمامی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1394 تشکیل دادند. از بین دانش آموزانی که در مقیاس انگیزه و اشتیاق مارتین نمره کمتری گرفتند و اختلال رشدی عصبی (یادگیری ارتباطی) داشتند, به شیوه نمونه گیری تصافی, 44نفر به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل (هر گروه 22نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش, برنامه شناختی رفتاری مارتین در 16 جلسه 60 دقیقه ای, به صورت یکبار در هفته اجرا شد.یافته ها: در بررسی اثربخشی برنامه شناختی رفتاری مارتین, برای اندازه های تکراری, از روش تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در حیطه عوامل ناتوانی کننده رفتار (p=0.05) و ناتوان در ابراز اشتیاق تحصیلی, (p=0.008) , میانگین نمرات در سه زمان و بین دو گروه آزمایش و کنترل, معنادار بود. در متغیر خودناتوان سازی, درطول زمان, در هر دو گروه, اختلاف میانگین نمرات معنادار نبود؛ ولی بین دو گروه, در طول زمان, اختلاف معناداری مشاهده شد (p<0.001)نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش, مداخله آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین, تاثیرگذاراست. ازاین رو به تمامی افراد فعال در حیطه روانشناسی (روان شناسان, مشاوران و ...), توصیه می شود که از این روش به عنوان یک روش درمانی, در راستای کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری, استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسبقی، مریم، طالبی، هوشنگ، عابدی، احمد، منشئی، غلامرضا، و فروغی، احمدعلی. (1396). اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/357868/fa

    Vancouver: کپی

    اسبقی مریم، طالبی هوشنگ، عابدی احمد، منشئی غلامرضا، فروغی احمدعلی. اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/357868/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسبقی، هوشنگ طالبی، احمد عابدی، غلامرضا منشئی، و احمدعلی فروغی، “اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button