مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینه مصرف آب

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 218

چکیده

 مدیریت درست الگوی مصرف منابع آب یکی از زیرساخت های اصلی توسعه پایدار در بخش انرژی است. خشکسالی, افزایش جمعیت, صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است. در این راستا, بازاریابی اجتماعی نقش موثری در اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی, به ویژه مصرف منابع آب, دارد. در این مقاله, به منظور تعیین و چگونگی ارتباط عوامل موثر در بازاریابی اجتماعی و نقش آن در تغییر داوطلبانه نحوه مصرف آب و مدیریت اثربخش, از 115 تن از خبرگان و کارشناسان مطلع در حوزه منابع آب به عنوان جامعه آماری, در مورد عوامل مرتبط با الگوی مصرف در قالب پرسشنامه نظرخواهی شد. بر اساس تجزیه و تحلیل های به دست آمده, با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی سه متغیر مکنون منطبق بر بازاریابی اجتماعی, شامل مناطق بحرانی (مکان), تغییر رفتار مصرف (محصول) و فرهنگ سازی (ترفیع), شناسایی شد. سپس با بهره گیری از الگو سازی معادلات ساختاری, ثابت شد که مولفه تغییر رفتار تحت تاثیر دو عامل فرهنگ و مکان است و در نهایت, بر اساس رتبه بندی به روش تاپسیس فازی, عامل مکان با ضریب 644/0 به عنوان تاثیرگذارترین عامل بازاریابی اجتماعی در مدیریت منابع آب تعیین شد. این الگو می تواند در راستای سیاست گذاری های آمایشی و برنامه ریزی های بلندمدت راهکاری برای پشتیبانی از تصمیم گیری های مدیران در بخش مدیریت منابع آب به منظور تغییر الگوی مصرف باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک محمدی، مهرداد، و مظفری، محمدمهدی. (1397). کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینه مصرف آب. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 10(4 (پیاپی 40) )، 197-218. SID. https://sid.ir/paper/358187/fa

    Vancouver: کپی

    ملک محمدی مهرداد، مظفری محمدمهدی. کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینه مصرف آب. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1397؛10(4 (پیاپی 40) ):197-218. Available from: https://sid.ir/paper/358187/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد ملک محمدی، و محمدمهدی مظفری، “کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینه مصرف آب،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40) ، pp. 197–218، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358187/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button