Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای فراشناختی در پیش بینی نگرانی آسیب شناختی (مرضی) دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 101

چکیده

 فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم دربرگیرنده ی دانش, فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی, نظارت و یا کنترل می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای فراشناختی با نگرانی آسیب شناختی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد. تعداد 670 دانش آموز (315 دختر و 355 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه ی اضطراب امتحان پاسخ دادند. سپس تعداد 183 دانش آموز که طبق معیار نقطه برش پرسشنامه مبتلا به اضطراب امتحان بودند, علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت, نگرانی پنسلوانیا و اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. بین نمرات افراد در مولفه های باورهای فراشناختی با نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان همبستگی مثبت معناداری وجود داشت, به عبارتی, با افزایش نمره ی فرد در مقیاس باورهای فراشناختی, نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان فرد نیز بیشتر می شود. هم چنین, رابطه ی نمره کلی با نمرات افراد در ابعاد کنترل ناپذیری و خطر, باورهای مثبت درباره نگرانی, اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی معنی داری بود (P<0.01). باورهای فراشناختی از عوامل موثر در سلامت روانی دانش آموزان است و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه ی تفکرات منفی را زیاد می کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانش آموزان کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودعلیلو، مجید، موحدی، یزدان، و خرازی نوتاش، هانیه. (1394). نقش باورهای فراشناختی در پیش بینی نگرانی آسیب شناختی (مرضی) دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. روانشناسی مدرسه، 4(3 (پیاپی 15))، 86-101. SID. https://sid.ir/paper/359057/fa

    Vancouver: کپی

    محمودعلیلو مجید، موحدی یزدان، خرازی نوتاش هانیه. نقش باورهای فراشناختی در پیش بینی نگرانی آسیب شناختی (مرضی) دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1394؛4(3 (پیاپی 15)):86-101. Available from: https://sid.ir/paper/359057/fa

    IEEE: کپی

    مجید محمودعلیلو، یزدان موحدی، و هانیه خرازی نوتاش، “نقش باورهای فراشناختی در پیش بینی نگرانی آسیب شناختی (مرضی) دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان،” روانشناسی مدرسه، vol. 4، no. 3 (پیاپی 15)، pp. 86–101، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359057/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا