مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 228

چکیده

 اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده در خانواده های با کودکان با اختلال های بیش فعالی/ نقص توجه, طیف اوتیسم و یادگیری خاص بود. مواد و روش  ها: پژوهش حاضر یک مطالعه روان سنجی بود. 210 والد از کودکان با اختلال های بیش فعالی/ نقص توجه, طیف اوتیسم و یادگیری خاص از مراکز آموزش کودکان استثنایی نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش شهر اهواز به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاس های توانمندسازی خانواده و رضایت زناشویی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار آماری 21- SPSS تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس یافته ها مقیاس توانمندسازی خانواده (FES) شامل سه عامل توانمندسازی با توجه به سیستم خانوادگی, توانمندسازی با توجه به سیستم خدماتی و توانمندسازی با توجه به سیستم اجتماعی سیاسی می شود (با حذف چهار ماده). ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 0.94 و برای سه عامل استخراج شده از 0.91 تا 0.93, ضریب بازآزمایی 0.86 (0.001>P) و ضریب روایی همگرا بین مقیاس حاضر و مقیاس رضایت زناشویی 0.31 (0.001>P) مشاهده شد. نتیجه  گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, از این مقیاس می توان به عنوان ابزار مناسبی برای اندازه گیری توانایی های والدین برای ارائه خدمات به کودکان با اختلال های بیش فعالی/ نقص توجه, طیف اوتیسم و یادگیری خاص در مراکز استثنایی و بازپروری استفاده کرد. همچنین می توان از آن در تبیین و شناسایی پیشایندها و پیامدهای ناشی از این نوع اختلال ها بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، غلامرضا، و ذوالمجد، زهره. (1397). ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(2 )، 219-228. SID. https://sid.ir/paper/359801/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی غلامرضا، ذوالمجد زهره. ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1397؛24(2 ):219-228. Available from: https://sid.ir/paper/359801/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا رجبی، و زهره ذوالمجد، “ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 24، no. 2 ، pp. 219–228، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button