مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر درهم تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 219

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و در هم تنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیل گر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی, از نوع پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش, معلمان دوره اول متوسطه مناطق 22 گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونه گیری, خوشه ای تصادفی بود. برای جمع آوری داده های مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی, در هم تنیدگی سازمانی, قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامه های جانسون و همکاران (2010), میشل و همکاران (2001), آکگوندوز و سانلی (2017) و ان جی و همکاران (2019) استفاده شد. داده ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد, درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تاثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهم تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه نقش تعدیل کنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار, نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت می شد. به علاوه, از میان سه مرحله کارراهه شغلی, در مرحله استقرار و جدایی, میان درهم تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجه گیری, که به تصمیم گیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، الهام. (1399). بررسی تاثیر درهم تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 9(1 )، 199-219. SID. https://sid.ir/paper/360432/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی الهام. بررسی تاثیر درهم تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی. مدیریت بر آموزش سازمان ها[Internet]. 1399؛9(1 ):199-219. Available from: https://sid.ir/paper/360432/fa

    IEEE: کپی

    الهام ابراهیمی، “بررسی تاثیر درهم تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی،” مدیریت بر آموزش سازمان ها، vol. 9، no. 1 ، pp. 199–219، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button