مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ویژگی های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 208

چکیده

 پژوهش های حوزه اخلاق نشان داده اند که بر خلاف انتظار, حسابداران در آزمون های توسعه اخلاقی, امتیاز چندان بالایی کسب نمی کنند که علت آن می تواند تمرکز حسابداران بر ویژگی شخصیتی توافق پذیری باشد. حال آنکه آزمون های تفکر اخلاقی, قضاوت های مبتنی بر ویژگی شخصیتی تطابق پذیری را حداکثر تا سطوح میانی فرایند توسعه اخلاقی ارزش گذاری می کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی این موضوع, رابطه پنج ویژگی شخصیتی اصلی با قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری را در مقایسه با دانشجویان رشته مدیریت بررسی می کند. پنج ویژگی شخصیتی اصلی عبارتند از وظیفه شناسی, برون گرایی, توافق پذیری, روان رنجوری و تجربه پذیری. همچنین, در این پژوهش رابطه جنسیت با قضاوت اخلاقی نیز بررسی شده است. نتایج به دست آمده از پرسشنامه توزیع شده بین 386 دانشجوی رشته های حسابداری و مدیریت (گرایش های مالی و بازرگانی) پنج دانشگاه استان تهران در سال 1397 نشان می دهد, در حالی که دانشجویان رشته حسابداری, اولویت بالاتری برای ویژگی شخصیتی توافق پذیری قائل هستند, تفاوت معناداری بین امتیاز قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته های حسابداری و مدیریت وجود ندارد. با این وجود, دانشجویان حسابداری با ویژگی شخصیتی توافق پذیری بالاتر, گرایش کمتری به قضاوت اخلاقی دارند. حال آنکه این رابطه در نمونه دانشجویان مدیریت وجود ندارد. به این معنی که دانشجویان حسابداری تحت تاثیر ارزش های رشته تحصیلی خود, ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند و این موضوع می تواند قضاوت اخلاقی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین, نتایج نشان می دهد در هر دو گروه دانشجویان حسابداری و مدیریت, رابطه مثبت و معناداری بین وظیفه شناسی و برون گ رایی با قضاوت اخلاقی وجود دارد و رابطه بین روان رنجوری و قضاوت اخلاقی, منفی و معنادار است. در نهایت, بررسی رابطه بین جنسیت و قضاوت اخلاقی نشان داد, مطابق نظریه نقش جنسیت در فرایند اجتماعی شدن, دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر, گرایش بیشتری به قضاوت های اخلاقی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرج زاده دهکردی، حسن. (1398). رابطه ویژگی های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی. حسابداری ارزشی و رفتاری، 4(7 )، 181-208. SID. https://sid.ir/paper/360798/fa

    Vancouver: کپی

    فرج زاده دهکردی حسن. رابطه ویژگی های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی. حسابداری ارزشی و رفتاری[Internet]. 1398؛4(7 ):181-208. Available from: https://sid.ir/paper/360798/fa

    IEEE: کپی

    حسن فرج زاده دهکردی، “رابطه ویژگی های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی،” حسابداری ارزشی و رفتاری، vol. 4، no. 7 ، pp. 181–208، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360798/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button