مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات در دندانپزشکی

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 126

چکیده

 سابقه و هدف: فناوری اطلاعات کمک بزرگی در حرفه دندانپزشکی و فرایندهای آموزشی می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان دسترسی, دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان از فناوری اطلاعات انجام گردید. مواد و روش ها: مطالعه مقطعی حاضر با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته پس از تعیین روایی و پایایی, در بین 150 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در کلیه سنوات تحصیلی توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های من ویتنی, ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: از بین دانشجویان %58/9 زن بودند. و 1/41 درصد مرد بودند. تنها %3/1 دسترسی به کامپیوتر نداشتند و %4 ایمیل شخصی نداشتند. اکثریت دانشجویان دسترسی خود به کامپیوتر (%67/1) و اینترنت (%70) را خوب ارزیابی کردند. میانگین نمره دانش فناوری اطلاعات دانشجویان (1/7± 11) با دامنه 14-7 بود؛ البته عمده افراد با سایت مرجع دندانپزشکی برای معرفی به افراد عام (%78/6) و سایت تخصصی رشته خود (%72/6) آشنایی نداشتند. در زمینه کاربرد عمومی, اکثر دانشجویان هر روز از شبکه های اجتماعی (%87/8) استفاده می کردند اما تنها %10/3 ایمیل خود را مرتب چک می کردند. در زمینه کاربرد حرفه ای, میزان استفاده روزانه از سایتهای تخصصی (%3/11) یا دانلود فایلها و فیلمهای آموزشی علمی (%12/7) بسیار پایین بود. هرچه دانش و کاربرد عمومی فناوری اطلاعات افراد بالاتر بود کاربرد حرفه ای بالاتری را نشان دادند (0/05>P). نتیجه گیری: دسترسی دانشجویان به ابزارهای فناوری اطلاعات خوب بود اما عمدتا کاربرد حرفه ای پایینی داشتند. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در دندانپزشکی, لزوم آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم و کاربرد حرفه ای آن احساس می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طیارئی، رزا، شکرچی زاده، هاجر، و اصفهانیان، وحید. (1399). ارزیابی میزان دسترسی, دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات در دندانپزشکی. تحقیق در علوم دندانپزشکی، 17(2 (پیاپی 64) )، 116-126. SID. https://sid.ir/paper/360863/fa

    Vancouver: کپی

    طیارئی رزا، شکرچی زاده هاجر، اصفهانیان وحید. ارزیابی میزان دسترسی, دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات در دندانپزشکی. تحقیق در علوم دندانپزشکی[Internet]. 1399؛17(2 (پیاپی 64) ):116-126. Available from: https://sid.ir/paper/360863/fa

    IEEE: کپی

    رزا طیارئی، هاجر شکرچی زاده، و وحید اصفهانیان، “ارزیابی میزان دسترسی, دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات در دندانپزشکی،” تحقیق در علوم دندانپزشکی، vol. 17، no. 2 (پیاپی 64) ، pp. 116–126، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا