مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر تنظیم هیجانی، تاب آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 258

چکیده

 زمینه و هدف: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب دیده شنوایی, دارای والدین شنوا هستند و والدین آن ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی دانند. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر تنظیم هیجانی, تاب آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم شنوا بود. روش تحقیق: پژوهش, به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان کم شنوای زیر 7 سال شهرستان رشت که در سال 1395 به کلینیک ناشنوایی پژواک این شهر مراجعه کرده بودند, تشکیل دادند. تعداد 40 نفر از مادران, به شیوه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 20 نفره مداخله و کنترل جای دهی شدند. پرسش نامه های تنظیم شناختی هیجان Granofsky, تاب آوری (Conner & Davison (CD-RIS و رضایت زناشویی انریچ (ENRICH 47) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. برنامه آموزش مهارت های ارتباط موثر, در قالب 8 جلسه برای مادران گروه مداخله برگزار شد و افراد گروه کنترل, آموزشی دریافت نکردند. از آمار توصیفی شامل: فراوانی, درصد, میانگین, انحراف استاندارد و خطای استاندارد برای شرح و توصیف داده ها و از آزمون های آماری خی دو, t مستقل, t زوجی, لوین, مجذور اتا, تحلیل کوواریانس, کولموگراف-اسمیرنف و باکس برای تحلیل داده ها در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی, منجر به ایجاد تفاوت معنی داری در پس آزمون گروه مداخله شد و مقایسه میانگین ها حاکی از افزایش تاب آوری, تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی در گروه مداخله بود (p<0/01). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت با آموزش مهارت های ارتباط موثر می توان موجبات افزایش تاب آوری و رضایت زناشویی و همچنین تنظیم هیجانی را در مادران دارای کودک با آسیب شنوایی فراهم نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مقتدر، لیلا، و اکبری، بهمن. (1398). تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر تنظیم هیجانی, تاب آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم شنوا. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 26(3 )، 249-258. SID. https://sid.ir/paper/360989/fa

    Vancouver: کپی

    مقتدر لیلا، اکبری بهمن. تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر تنظیم هیجانی, تاب آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم شنوا. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1398؛26(3 ):249-258. Available from: https://sid.ir/paper/360989/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مقتدر، و بهمن اکبری، “تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر بر تنظیم هیجانی, تاب آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم شنوا،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 26، no. 3 ، pp. 249–258، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button