مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی«درمان کیفیت زندگی» بر شادکامی معلمان زن

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه شادی یکی از نیازهای روانی بشر و یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در زندگی است. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی "درمان کیفیت زندگی" برشادکامی معلمان زن انجام شد. روش کار این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل در شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. داده ها با "پرسشنامه شادکامی آکسفورد" Oxford Happiness Questionnaire)) جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با "درمان کیفیت زندگی" آموزش دیدند. را بعنوان پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها در مراحل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه رضایت از زندگی (67/5=F, 01/0>P), خلق مثبت (46/5=F, 01/0>P), سلامتی (92/8=F, 01/0>P), کارآمدی (15/10=F, 01/0>P), عزت نفس (21/7=F, 01/0>P), نمره کل شادکامی (09/14=F, 01/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری "درمان کیفیت زندگی" باعث افزایش مولفه های شادکامی معلمان زن شد و این افزایش در طی زمان پایدار بود. بنابراین, پیشنهاد می شود مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش شادکامی استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

الهی فر، حسن، قمری، محمد، و زهراکار، کیانوش. (1398). اثربخشی آموزش گروهی«درمان کیفیت زندگی» بر شادکامی معلمان زن. مدیریت ارتقای سلامت، 8(5 )، 56-62. SID. https://sid.ir/paper/361961/fa

Vancouver: کپی

الهی فر حسن، قمری محمد، زهراکار کیانوش. اثربخشی آموزش گروهی«درمان کیفیت زندگی» بر شادکامی معلمان زن. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1398؛8(5 ):56-62. Available from: https://sid.ir/paper/361961/fa

IEEE: کپی

حسن الهی فر، محمد قمری، و کیانوش زهراکار، “اثربخشی آموزش گروهی«درمان کیفیت زندگی» بر شادکامی معلمان زن،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 5 ، pp. 56–62، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361961/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button