Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    987
  • دانلود: 

    754
چکیده: 

مقدمه بحران هویت حرفه ای در بین پرستاران موجب عدم تعادل روانی و ایجاد تنش می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی ابعاد هویت حرفه ای با تنش نقش پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. روش کار این مطالعه به صورت توصیفی-همبستگی در سال 1397 بر روی 340 پرستار بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با تعداد جامعه انجام شد. ابزار شامل دو پرسشنامه "پرسشنامه هویت حرفه ای" (Professional Identity Questionnaire) و "مقیاس تنش نقش" (Role Stress Scale) بود. از روایی محتوایی، صوری و سازه (به روش تحلیل عامل تاییدی) و پایایی به روش آلفای کرونباخ) اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SmartPLS 2. 0. M3 تحلیل شد. یافته ها همبستگی منفی 3 بعد هویت حرفه ای (دستاوردهای حفظ و خطر ترک شغل (05/0>P) مقایسه اجتماعی و خود انعکاسی (001/0>P) و الگو سازی اجتماعی (001/0>P) با تنش نقش تایید شد. اما همبستگی 2 بعد دیگر (خود پنداره حرفه ای (05/0>P) و استقلال درانتخاب حرفه (05/0>P) با تنش تایید نشد. در کل همبستگی منفی هویت حرفه ای با تنش نقش (001/0>P، 37/0-=Z) مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری دستاوردهای حفظ و خطر ترک شغل، مقایسه اجتماعی و خودانعکاسی و الگوسازی اجتماعی با کاهش تنش نقش پرستاران مرتبط است. جهت کاهش تنش نقش وارتقاء هویت حرفه ای در پرستاران، برقراری دوره های آموزشی، مشاوره های شغلی و شخصیتی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 754 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    379
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

مقدمه هوش اخلاقی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان است. لذا طراحی ابزاری مناسب برای پرستاران ضروری است. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس هوش اخلاقی در پرستاران" در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام پذیرفت. روش کار پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع روش شناسی است. در ابتدا، با مروری جامع بر ادبیات حیطه هوش اخلاقی و دریافت نظرات 15 نفر از خبرگان به روش دلفی پس از چهار دور، حیطه های هوش اخلاقی پرستاران استخراج گردید. سپس با استفاده از مفهوم هر مولفه، گویه های ابزار اندازه گیری هوش اخلاقی تدوین شد که با نظر 22 نفر از خبرگان، روایی محتوا آن مورد بررسی قرار گرفت. مقیاس طراحی شده در بین 400 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان توزیع شد. روایی سازه آن با استفاده از تحلیل های عاملی اکتشافی بررسی گردید. برای اندازه گیری پایایی از روش های همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون-بازآزمون استفاده شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 20 و آموس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها در ابتدا 29 عامل جهت هوش اخلاقی شناسائی گردید که طی چهار دور دلفی، تعداد 9 عامل اجماع صاحبنظران این حوزه را کسب نمودند. همچنین مقیاس طراحی شده دارای 41 عبارت بود که در بررسی روایی محتوا توسط صاحبنظران و حذف 7 عبارت، تعداد آن ها به 34 عبارت کاهش یافت. در تحلیلی عاملی اکتشافی 9 عامل و 34 عبارت تایید شد. پایائی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و آزمون-بازآزمون، به ترتیب 961/0 و 861/0 محاسبه گردید. نتیجه گیری "مقیاس هوش اخلاقی در پرستاران" با تعداد 34 گویه و 9 عامل، از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. پیشنهاد می شود پژوهشگران از مقیاس طراحی شده برای سنجش هوش اخلاق در پرستاران بهره گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    18-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    491
چکیده: 

مقدمه تفکر راهبردی دراستمرار بقا و پیشرفت درمحیط متغیر و پویای امروزی نقش بسیارمهمی را بازی می نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی تفکر راهبردی با سطوح مدیریتی در بیمارستان های دولتی شرق گیلان انجام شد. روش کار پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد، میانی و اجرایی بیمارستان های دولتی شرق گیلان با تعداد نمونه 119 نفر بودند. ابزار مورد استفاده "پرسشنامه تفکر راهبردی" “ Strategic Thinking Questionnaire” با 40 سوال در 5 بعد بود. روایی پرسشنامه با استفاده از "شاخص روایی محتوا" و "نسبت روایی محتوا" و پایایی از طریق آلفای کرونباخ در مطالعه حاضر تایید شد. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها نمره مولفه تفکر راهبردی نشان داد اختلاف معنی داری بین میانگین این مولفه و عدد 3 وجود دارد و لذا تفکر راهبردی مدیران مناسب می باشد. براساس نتایج، اختلاف معنی داری بین سطح مدیریتی از نظر تفکر راهبردی مدیران وجود داشت بگونه ای که تفکر راهبردی مدیران ارشد بیشتر از مدیران میانی واجرایی بود(05/0>P). نتیجه گیری نتایج بیانگر همبستگی معنی داری بین سطوح مدیریتی و تفکر راهبردی در بین مدیران مورد مطالعه بود. لذا برگزاری دوره های تفکر راهبردی برای مدیران بیمارستانی ها پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 491 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    982
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

مقدمه دیسکینزی کتف در بین ورزشکاران رشته های پرتاب بالای سر شایع بوده و می تواند ورزشکاران را مستعد آسیب های شانه کند. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه حداکثر قدرت ایزومتریک حرکات کمربند شانه ای و ثبات عملکردی شانه در زنان والیبالیست با و بدون دیسکینزی کتف بود. روش کار در این مطالعه توصیفی-مقایسه ای، 12 زن والیبالیست مبتلا به دیسکینزی کتف و 12 زن والیبالیست بدون دیسکینزی کتف 18 تا 30 سال به صورت هدفمند انتخاب و با هم مقایسه شدند. برای ارزیابی اختلال حرکت کتف، از آزمون لغزش جانبی کتف کیبلر استفاده شد. همچنین برای اندازه گیری حداکثر قدرت ایزومتریک عضلات شانه از دینامومتر دستی و برای اندازه گیری ثبات عملکردی اندام فوقانی از تخته تعادل Y استفاده شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد، اختلاف میانگین معنی داری در حداکثر قدرت ایزومتریک اینفرااسپیناتوس (001/0P=)، ساب اسکاپولا (004/0P=)، ذوزنقه فوقانی (001/0P=)، ذوزنقه تحتانی (001/0P=) و دندانه ای قدامی (003/0P=) درافراد با و بدون دیسکینزی وجود داشت. همچنین نتایج آزمون ثبات عملکردی اندام فوقانی نشان داد که در جهات فوقانی-جانبی (04/0P=)، میانی (009/0P=) و ترکیبی (01/0P=) بین عملکرد دست برتر ورزشکاران با دیسکینزی کتف با عملکرد دست برتر ورزشکاران بدون دیسکینزی تفاوت معنی داری وجود دارد و گروه دیسکینزی دارای نمرات پایین تری در این جهات نسبت به گروه بدون دیسکینزی بود. نتیجه گیری در والیبالیست های با دیسکینزی کتف، ثبات دهنده های کتف شامل عضلات دندانه ای و ذوزنقه تحتانی بیشتر از بقیه دچار ضعف بودند. همینطور، ثبات عملکردی در شانه والیبالیست های با دیسکینزی کتف نسبت به افراد سالم کمتر بود. با توجه به ارتباط کاهش قدرت حرکات کمربند شانه ای با دیسکینزی، تقویت عضلات کمربند شانه ای به ویژه عضلات دندانه ای قدامی و ذوزنقه تحتانی در ورزشکاران پرتاب از بالای سر دارای دیسکینزی، پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 982

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

رضایی جمالویی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    976
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

مقدمه اختلالات بالینی اختلالاتی هستند که به صورت، علائم باقیمانده از بیماری حاد نشان داده می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش تلفیق در "درمان عقلانی-عاطفی آلیس" و "آموزش خوشبینی سلیگمن" بر سلامت عمومی و ناامیدی در زنان مطلقه مبتلا به اختلال افسردگی انجام شد. روش کار طرح پژوهشی حاضر از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیش-پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بود. داده های جامعه شامل زنان مطلقه تماس گیرنده با خط مشاوره بهزیستی بودند که در علائم جسمانی و وضعیت سلامت عمومی، اضطراب، اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی و خودکشی و ناامیدی شکایت داشتند، به جلسه حضوری مشاوره دعوت شدند و توسط روانپزشک کلینیک تشخیص افسردگی گرفتند. از این تعداد، 32 آزمودنی به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها "پرسشنامه سلامت عمومی"(General Health Questionnaire) و "مقیاس ناامیدی کازدین" (Kazdin Hopelessness Scale) بود که روایی محتوا و پاپایی به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد پرسشنامه ها به صورت پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند و گروه آزمایش 10 جلسه تحت آموزش تلفیق "درمان عقلانی-عاطفی آلیس" و "آموزش خوشبینی سلیگمن" قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 25 استفاده شد. یافته ها گروه آزمایش که مداخلات درمانی تلفیقی را دریافت کردند با میانگین 441/11 افسردگی کمتری (00/219F=) و با میانگین 41/7 میزان ناامیدی کمتری (00/108F=) را گزارش کرده اند (001/0P=). نتیجه گیری تلفیق "درمان عقلانی-عاطفی آلیس" و "آموزش خوشبینی سلیگمن" سبب کاهش اختلال افسردگی اساسی شد. لذا برای افرادی که در حوزه درمان با افراد افسرده کار می کنند درمان های تلفیقی گروهی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 976

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

زمانی نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    568
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

مقدمه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی در تنظیم هیجان، دشواری هایی دارند که منجر به عدم تحمل پریشانی و تکانشگری می گردد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثر درمان چرخه بین فردی و اجتماعی بر تکانشگری، تحمل پریشانی و دشواری های تنظیم هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی انجام شد. روش کار روش مطالعه حاضر تک موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه فرایند درمان (Single Trial Multiple Baseline Type of Treatment Process) است که بر روی دو آزمودنی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلالات دوقطبی انجام گرفت. دو شرکت کننده به پیش از مداخله، حین مداخله و پس از مداخله با استفاده از "مقیاس تکانشگری بارت" (Barratt Impulsiveness Scale)، "مقیاس تحمل پریشانی" (Distress Tolerance Scale) و "مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی" (Difficulties of Emotion Regulation Scale) ارزیابی شدند. در پژوهش حاضرروایی سازه، و پاپایی به روش الفای کرونباخ و آزمون مجدد انجام شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 28 تحلیل شد. یافته ها اثر درمان چرخه بین فردی و اجتماعی بر رفتارهای تکانشی، تحمل پریشانی و دشواری های تنظیم هیجانی در بیماران مورد بررسی این پژوهش موثر بوده است. 57 درصد در تکانشکری، 57 درصد در تحمل پریشانی و 52/0 در دشواری های تنظیم هیجانی بهبود حاصل شد. نتیجه گیری درمان چرخه بین فردی و اجتماعی بر تکانشگری، تحمل پریشانی و دشواری های تنظیم هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی موثر بود. پیشنهاد می شود از این روش درمانی برای کاهش علائم منفی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    49-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    469
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

مقدمه یکی از مشکلات مدیران واحدهای خدماتی تعیین اقدامات و اولویت انجام آن ها جهت افزایش کیفیت خدمات ارائه شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین ترکیب روش خانه کیفیت و تحلیل سروکوال در کیفیت خدمات کلینیک پزشکی می باشد. روش کار این مطالعه از نوع توصیفی است. در این مطالعه از دو جامعه آماری شامل جامعه مراجعین کلینیک و خبرگان حوزه خدمات پزشکی-زیبایی استفاده شد. از جامعه اول با استفاده از فرمول کوکران با خطای 5 درصد، تعداد 386 نفر از مراجعین کلینیک مذکور در سال 1397 بصورت تصادفی برای تکمیل "پرسشنامه درجه اهمیت" (Importance Degree Questionnaire) و "پرسشنامه سروکوال" (SERVQUAL Questionnaire) انتخاب شدند. از جامعه دوم نیز نمونه ای شامل 4 نفر از پزشکان و 4 نفر از مدرسین دانشگاه برای تکمیل "پرسشنامه ماتریس ارتباطات" (Relationship Matrix Questionnaire) انتخاب شدند. با توجه به اندازه گیری روایی در مطالعات قبلی، پایایی آن ها به روش آزمون آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. ابتدا خواسته های مشتریان از خدمات کلینیک با استفاده از نظرات مراجعین شناسایی شده و سپس اهمیت آن ها توسط پرسشنامه درجه اهمیت و اختلاف سطح کیفیت فعلی و سطح کیفیت مورد انتظار مشتریان (شکاف کیفیت) توسط "پرسشنامه سروکوال" محاسبه گردید. پس از تعیین وزن هر خواسته، اقدامات اصلاحی جهت براورده نمودن این خواسته ها با توجه به نظرات خبرگان شناسایی شد. سپس با "پرسشنامه ماتریس ارتباطات"، روابط این اقدامات اصلاحی با خواسته ها تعیین شده و در نهایت وزن هر اقدام اصلاحی مشخص گردید. داده ها توسط نرم افزار اس پی اس ا س نسخه 16 تحلیل شد. یافته ها 12 خواسته مراجعین و 15 اقدام اصلاحی شناسایی و اولویت بندی شدند. "عملکرد پزشک" و "نظافت و بهداشت" مهم ترین خواسته و "خدمات پاراکلینیک" بیشترین شکاف کیفیت و بیشترین وزن را دارا بودند. همچنین اقدامات اصلاحی" استخدام پرسنل ماهر" و" استفاده از تجهیزات جدید درمانی" بالاترین اولویت اجرا را داشتند. نتیجه گیری با استفاده از ترکیب روش خانه کیفیت و تحلیل سروکوال، اقدامات اصلاحی لازم جهت ارتقا کیفیت خدمات کلینیک پزشکی شناسایی شد و اولویت پیاده سازی آن ها نیز تعیین شد. پیشنهاد می گردد، در تعیین اقدامات اصلاحی و اولویت پیاده سازی آن ها جهت افزایش کیفیت خدمات کلینیک های پزشکی از ترکیب این دو روش استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    56-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

مقدمه شادی یکی از نیازهای روانی بشر و یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در زندگی است. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی "درمان کیفیت زندگی" برشادکامی معلمان زن انجام شد. روش کار این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل در شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. داده ها با "پرسشنامه شادکامی آکسفورد" Oxford Happiness Questionnaire)) جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با "درمان کیفیت زندگی" آموزش دیدند. را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه رضایت از زندگی (67/5=F، 01/0>P)، خلق مثبت (46/5=F، 01/0>P)، سلامتی (92/8=F، 01/0>P)، کارآمدی (15/10=F، 01/0>P)، عزت نفس (21/7=F، 01/0>P)، نمره کل شادکامی (09/14=F، 01/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری "درمان کیفیت زندگی" باعث افزایش مولفه های شادکامی معلمان زن شد و این افزایش در طی زمان پایدار بود. بنابراین، پیشنهاد می شود مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش شادکامی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button