مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل Pender بر وزن گیری دوران بارداری: کارآزمایی بالینی تصادفی

صفحات

 صفحه شروع 1272 | صفحه پایان 1279

چکیده

 مقدمه: وزن گیری بیش از حدود توصیه شده توسط انستیتوطب, از مشکلات عمده ی دوران بارداری است که منجر به دیابت بارداری, پره اکلامپسی, سزارین و چاقی مادر و نیز فرزند می گردد. معدود کارآزمایی های موفق در این زمینه شامل تغذیه و فعالیت فیزیکی است. بنابراین, مطالعه ی حاضر با هدف ارایه ی راه کاری ساده, عملی و مقرون به صرفه نظیر آموزش تغذیه بر اساس مدل Pender انجام شد. این مدل, از تاثیرگذارترین مدل ها در زمینه ی رفتار تغذیه ای است. روش ها: این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده ی یک سو کور, بر روی 192 زن باردار نخست زا انجام گرفت. مادران گروه مداخله, طی جلسات آموزشی در هفته های 10-6, 18 و 26 حاملگی, نحوه ی پیش گیری از افزایش وزن بیش از اندازه و رعایت تغذیه ی سالم را دریافت نمودند. وزن, مواد مغذی دریافتی و میزان فعالیت فیزیکی آن ها قبل, در طول و پس از مداخله برآورد و ثبت شد. یافته ها: سازه های منافع درک شده, خودکارآمدی درک شده, احساسات مرتبط با رفتار, تاثیرگذارنده های بین فردی (حمایت همسر), ترجیحات و تقاضاهای فوری و تعهد به انجام رفتار, افزایش معنی داری یافت. در گروه مداخله, 6/58 درصد و در گروه شاهد 0/50 درصد در محدوده ی توصیه شده وزن گرفتند. همچنین, در گروه مداخله, 7/28 درصد و در گروه شاهد 6/45 درصد بیش از حد توصیه شده و 6/12 درصد در گروه مورد و 4/4 درصد در گروه شاهد کمتر از حد توصیه شده وزن گرفتند (020/0 = P). همچنین, سازه های خودکارآمدی و تعهد به انجام رفتار, بر وزن گیری در محدوده ی طبیعی تاثیرمعنی داری داشتند. نتیجه گیری: آموزش تغذیه با استفاده از مدل Pender و بر طبق دستورالعمل ملی تغذیه ی زنان باردار از وزن گیری بیش از اندازه ی مادران باردار پیش گیری نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظلومی محمودآباد، سیدسعید، باقیانی مقدم، محمدحسین، نجارزاده، آزاده، مردانیان، فرحناز، محمدی، راضیه، زارع، نرگس، رجالی، زهرا، و گودرزی خویگانی، معصومه. (1398). تاثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل Pender بر وزن گیری دوران بارداری: کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 37(552 )، 1272-1279. SID. https://sid.ir/paper/362021/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومی محمودآباد سیدسعید، باقیانی مقدم محمدحسین، نجارزاده آزاده، مردانیان فرحناز، محمدی راضیه، زارع نرگس، رجالی زهرا، گودرزی خویگانی معصومه. تاثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل Pender بر وزن گیری دوران بارداری: کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1398؛37(552 ):1272-1279. Available from: https://sid.ir/paper/362021/fa

    IEEE: کپی

    سیدسعید مظلومی محمودآباد، محمدحسین باقیانی مقدم، آزاده نجارزاده، فرحناز مردانیان، راضیه محمدی، نرگس زارع، زهرا رجالی، و معصومه گودرزی خویگانی، “تاثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل Pender بر وزن گیری دوران بارداری: کارآزمایی بالینی تصادفی،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 37، no. 552 ، pp. 1272–1279، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button