مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه استرس ادراک شده، راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ملال پیش از قاعدگی و دختران عادی

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 320

چکیده

 پیش زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شامل تغییرات فیزیکی, شناختی, خلقی و رفتاری است که به صورت دوره ای در فاز لوتئال سیکل قاعدگی در زنان رخ می دهد و اگر سندرم پیش از قاعدگی منجربه اختلال در فعالیت های خانوادگی, اجتماعی یا کاری شود؛ اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) نامیده می شود. مواد و روش کار: هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس ادراک شده, راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) و دختران عادی بود. برای این منظور 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر در سال 1396 برای مقایسه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. از این میان 197 نفر از آزمودنی ها به پرسشنامه های آزمون غربالگری سندرم پیش از قاعدگی, استرس ادراک شده, راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی پاسخ دادند که با استفاده از آزمون غربالگری تعداد افراد 100PMS=, 21 PMDD=و افراد عادی 76 نفر مشخص شدند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون های تعقیبی با نرم افزارSPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد افراد سه نمونه در سازه راهبردهای مقابله ای در سه بعد هیجان مدار, (01/0P , 26/7F=), هیجان مدار دوری گزینی, (01/0 P , 65/6F=) و هیجان-مدار گریز-اجتناب, (01/0 P(, 94/5 F=) تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند. آزمون تعقیبی توکی نشان داد در متغیر راهبرد مقابله ای هیجان مدار, گروه عادی نمرات کمتری از گروه PMS (05/0P<) و گروه PMDD (01/0P<) داشت و در راهبرد گریز-اجتناب, گروه عادی سطوح کمتری از گروه PMS(05/0P<) و PMDD (01/0P<) داشت. در مورد متغیر دوری-گزینی نیز, گروه عادی به طور معنی داری نمرات کمتری از گروه PMS (05/0P<) و PMDD(01/0P<) کسب کرد. یافته ها هیچ تفاوت معنی داری را در متغیرهای استرس ادراک-شده و حمایت اجتماعی در بین سه گروه نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد راهبردهای مقابله ای با سندرم و اختلال پیش از قاعدگی رابطه دارند. براساس این نتایج انجام مداخلات روانشناختی در گروه PMS و PMDD در جهت اصلاح راهبردهای مقابله ای معیوب ضروری می نماید. باتوجه به شرایط یکسان اکثریت گروه های نمونه یعنی سکونت در خوابگاه تفاوتی در استرس ادراک-شده و حمایت اجتماعی آنان یافت نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی پور، یداله، راوند، معصومه، و سعیدی، فریبا. (1398). مقایسه استرس ادراک شده, راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ملال پیش از قاعدگی و دختران عادی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 17(4 (پی در پی 117) )، 309-320. SID. https://sid.ir/paper/362329/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی پور یداله، راوند معصومه، سعیدی فریبا. مقایسه استرس ادراک شده, راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ملال پیش از قاعدگی و دختران عادی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1398؛17(4 (پی در پی 117) ):309-320. Available from: https://sid.ir/paper/362329/fa

    IEEE: کپی

    یداله قاسمی پور، معصومه راوند، و فریبا سعیدی، “مقایسه استرس ادراک شده, راهبردهای مقابله ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ملال پیش از قاعدگی و دختران عادی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 17، no. 4 (پی در پی 117) ، pp. 309–320، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362329/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button