مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین سوز طی سال های 91-87 در شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف: وسایل نقلیه با سوخت بنزینی, سبب پراکنش آلاینده هایی در هوا می شوند که سمی بوده و آثار سوئی بر سلامتی بدن و محیط زیست دارند, در حالیکه خودروهایی با سوخت گاز طبیعی به دلیل سازگاری بیشتر نسبت به محیط زیست آثار سوء کمتری بر محیط و انسان دارند. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO, HC, O2 از خروجی اگزوز خودروهای گازسوز و بنزین سوز مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی و مقایسه پراکنش گاز های مذکور بر اساس نوع سوخت خودرو و ضریب لامبدا می باشد. روش بررسی: این مطالعه بر روی 1000 خودروی تست شده در مرکز معاینه فنی شهر شیراز انجام شد. برای این منظور میزان پراکنش CO, HC و O2 خروجی اگزوز خودرو پراید, پژو 405 و سمند با دو نوع سوخت گازسوز و بنزین سوز بررسی و ارتباط بین پراکنش این گازها با ضریب لامبدا و نوع سوخت در این سه نوع خودرو براساس آزمون آماری t-test در سطح معنی داری (05/0p<) مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین نوع سوخت خودرو و میزان خروجی CO, HC و O2 از اگزوز خودرو رابطه معنی داری (05/0p<) وجود دارد و در خودروهای گازسوز مقدار آلاینده ها کمتر از خودروهای بنزین سوز مشاهده شده است. همچنین با افزایش ضریب لامبدا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز افزایش یافته در حالیکه آلاینده های HC, CO کاهش نشان داده اند. بنابراین با عملکرد مطلوب محفظه احتراق و مصرف مناسب اکسیژن در فرآیند احتراق, آلاینده های کمتری تولید و وارد هوا خواهند شد. نتیجه گیری: همچنین خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین سوز ضریب لامبدای بالاتری دارند و آلودگی کمتری در هوا منتشر می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، ریحانه، رحیمی، مهرانگیز، نژادکورکی، فرهاد، افشانی، علیرضا، و امینی، ملیحه. (1398). مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین سوز طی سال های 91-87 در شهر شیراز. مهندسی بهداشت محیط، 7(1 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/362522/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان ریحانه، رحیمی مهرانگیز، نژادکورکی فرهاد، افشانی علیرضا، امینی ملیحه. مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین سوز طی سال های 91-87 در شهر شیراز. مهندسی بهداشت محیط[Internet]. 1398؛7(1 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/362522/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه دهقان، مهرانگیز رحیمی، فرهاد نژادکورکی، علیرضا افشانی، و ملیحه امینی، “مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین سوز طی سال های 91-87 در شهر شیراز،” مهندسی بهداشت محیط، vol. 7، no. 1 ، pp. 1–10، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362522/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button