مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آلاینده های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان)

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 42

چکیده

 زمینه و هدف: گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر محیط زیست و سلامت انسان شده است. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO2, CO, HC,O2 و NOX در خروجی اگزوز خودروهای تست شده در مراکز معاینه فنی و تعیین ارتباط تغییرات آن ها با نوع کاربری خودرو, نوع سیستم تزریق سوخت و تغییرات لامبدا می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 1000 خودرو تست شده در مراکز فنی شهر همدان انجام شد. برای این منظور, غلظت های انتشار گازهای CO2, CO, HC, O2,NOX گردآوری شده و ارتباط بین تغییرات این گازها با ضریب لامبدا, نوع سیستم تزریق سوخت و نوع کاربری خودرو بررسی گردید. آنالیز آماری مورد استفاده شامل آنالیز واریانس یک طرفه و t-test مستقل بود (نرم افزار SPSS نسخه 16)یافته ها: نتایج به دست آمده ارتباط معنی داری را بین تغییرات غلظت گازهای منتشر شده با تغییرات ضریب لامبدا, نوع خودرو و نوع سیستم تزریق سوخت نشان داد (p<0.05) ضریب لامبدا مساوی 1 به عنوان بهترین شرایط احتراق شناخته شد چرا که دسترسی به مقدار کافی اکسیژن باعث کاهش انتشار گازهای CO و HC می شود. همچنین سیستم انژکتوری به دلیل توزیع مناسب تر سوخت و افزایش راندمان احتراق اثر قابل توجهی در کاهش انتشارات داشت.نتیجه گیری: در این مطالعه مشاهده شد که خودروهای با کاربری شخصی به دلیل استهلاک کمتر نسبت به تاکسی و سیستم انژکتوری به دلیل توزیع بهتر سوخت نسبت به کاربراتوری از نظر انتشار آلاینده ها در وضعیت بهتری می باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لیلی، مصطفی، سالاری، مهدی، و نادعلی، اعظم. (1396). بررسی آلاینده های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان). مهندسی بهداشت محیط، 5(1 )، 35-42. SID. https://sid.ir/paper/259266/fa

    Vancouver: کپی

    لیلی مصطفی، سالاری مهدی، نادعلی اعظم. بررسی آلاینده های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان). مهندسی بهداشت محیط[Internet]. 1396؛5(1 ):35-42. Available from: https://sid.ir/paper/259266/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی لیلی، مهدی سالاری، و اعظم نادعلی، “بررسی آلاینده های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان)،” مهندسی بهداشت محیط، vol. 5، no. 1 ، pp. 35–42، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259266/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button