مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 63

چکیده

 زمینه و هدف: ناتوانی در شناخت هیجانات در کودکان اوتیسم, سبب بروز رفتارهای خشونت آمیز آنان علیه خود و دیگران می شود که تضعیف رابطه اجتماعی و مشکلات روانی برای آنان را در پی دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان بود. روش کار: پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی, از نوع تک آزمودنی و بر روی 5 کودک پسر سن مدرسه مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. از نرم افزار آموزشی LFI برای بازشناسی هیجان های چهره استفاده شد و در طی 8 جلسه و در مدت یک ماه, آموزش داده شد. پرسشنامه رابطه مادر-فرزندی (MCRE) قبل و بعد از آموزش, و در مرحله پایه و پی گیری توسط مادران تکمیل گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها, از آمار توصیفی و استنباطی (ویلکاکسون و فریدمن) توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید و سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین رتبه در جلسه اول کمترین میزان و در جلسات بعدی تا جلسه 8 افزایش داشته است و نمونه ها در هر جلسه پیشرفت داشته اند (05/0p<). همچنین بین نمره حیطه پذیرش قبل و بعد از آموزش, اختلاف معناداری وجود داشت (05/0p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش, نرم افزار آموزشی LFI تاثیر مثبتی در بهبود رابطه مادر و کودک مبتلابه اوتیسم با عملکرد بالا دارد. بنابراین, و علاوه بر توصیه استفاده از این نرم افزار در بهبود رابطه مادر-فرزندی, تیم تحقیق پیشنهاد می کنند تاثیر آن بر سایر ابعاد زندگی کودکان مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور، مرضیه، مرادی، وحید، یعقوب نژاد، ساجد، و حقانی، شیما. (1398). بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(6 )، 54-63. SID. https://sid.ir/paper/363801/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور مرضیه، مرادی وحید، یعقوب نژاد ساجد، حقانی شیما. بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(6 ):54-63. Available from: https://sid.ir/paper/363801/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه حسن پور، وحید مرادی، ساجد یعقوب نژاد، و شیما حقانی، “بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 6 ، pp. 54–63، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button