Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,295
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر فرآیندهای واجی بر غلط های املایی در انشاهای فارسی دانش آموزان کرد زبان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی و شناسایی رابطه ی آن دسته از غلط های املایی متن انشا و دانش آموزان کرد زبان انجام گرفته است که به تاثیر از فرآیندهای واجی ایجاد می شوند. از آنجایی که تفاوت های آوایی - گفتاری زبان کردی بر شکل نوشتاری ساخت واژه ها در زبان فارسی تاثیر می گذارند لذا یکی ازمشکلات انشایی و نگارشی درس زبان فارسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی کرد زبانان وجود غلط های املایی در نوشته هایشان به تاثیر از فرآیندهای واجی مثل (قلب, حذف وابدال) است. از زاویه ی روانشناسی زبان تاثیر فرایندهای واجی در مواردی مثل حساسیت شنیداری ناشی از ضعف در حافظه ی شنوایی, توالی دیداری و ضعف در حافظه ی بصری هویدا می شود و دوزبانگی نیز براین مساله اثرمی گذارد. به طورحتم می توان گفت املا یک فعالیت زنده و نیمه فعال نوشتن است و همزمان که شنیده می شود نیز نوشته می شود. اما دانش آموزان در انشا ضمن فکر کردن و آفرینش واژه های مناسب ومتناسب داخل متن در به کارگیری صورت درست املایی آنها نیز باید دقت کنند. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است و به پیروی از مدل تحلیل خطای سلینگر (1992) انجام گرفته است. جامعه ی آماری آن نیز شامل دانش آموزان کرد زبان شهرستان سرپل زهاب بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوش های تک مرحل های تعداد 164برگه ی انشا مورد بررسی قرار گرفت و نتابج به دست آمد؛ به عنوان نمونه: 1- اکثر دانش آموزان در نوشتن واژه هایی که ساخت واژه ی آن ها در زبان فارسی دارای تناظر یک به یک آوا وحرف نوشتاری نیستند دچار ضعف در حافظه ی بصری بودند. (مثل کلمات حوز آب: به جای حوض آب). 2- در نوشتن واژه هایی که ساخت واژه ی آن ها دارای حروفی هستند که محل تولید آوای آن با آوایی دیگرهم مخرج می باشد نیز دچار ضعف درحساسیت شنیداری بودند (مثل کلمه ی دمبال به جای دنبال).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، پریوش، و ایرجی، مریم. (1397). بررسی تاثیر فرآیندهای واجی بر غلط های املایی در انشاهای فارسی دانش آموزان کرد زبان. پژوهشنامه اورمزد، -(2 (پیاپی 43) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/364189/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری پریوش، ایرجی مریم. بررسی تاثیر فرآیندهای واجی بر غلط های املایی در انشاهای فارسی دانش آموزان کرد زبان. پژوهشنامه اورمزد[Internet]. 1397؛-(2 (پیاپی 43) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/364189/fa

    IEEE: کپی

    پریوش حیدری، و مریم ایرجی، “بررسی تاثیر فرآیندهای واجی بر غلط های املایی در انشاهای فارسی دانش آموزان کرد زبان،” پژوهشنامه اورمزد، vol. -، no. 2 (پیاپی 43) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364189/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا