مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی-حمایتی بر پریشانی روان شناختی زنان باردار تحت خشونت خانگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 167

چکیده

 زمینه و هدف تجربه خشونت خانگی, پیامدهای منفی بر سلامت روان زنان باردار دارد و مداخله هایی برای کاهش این پیامدهای منفی باید طراحی شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی-حمایتی بر پریشانی روان شناختی زنان باردار خشونت دیده انجام یافته است. روش بررسی این کارآزمایی بالینی در مورد 100 نفر از زنان باردار تحت خشونت خانگی که در سال 1397 برای دریافت مراقبت های دوران بارداری به مراکز جامع سلامت شهر زاهدان مراجعه کرده بودند, انجام یافته است. نمونه ها به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله 4 جلسه مداخله آموزشی-حمایتی انفرادی را طی دو هفته دریافت کردند. گروه کنترل در این مدت برنامه مراقبت معمول را دریافت کردند. قبل از مداخله و پس از گذشت 4 هفته از پایان مداخله, داده ها به کمک پرسشنامه های غربالگری خشونت خانگی فرم کوتاه (HITS) و مقیاس پریشانی روان شناختی کسلر (K10) در دو گروه جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 21 به کمک آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد میانگین نمره پریشانی روان شناختی گروه زنان باردار در گروه مداخله از (58/4)90/30 به (81/3)18/22 با میانگین تغییرات (93/3)72/8-و در گروه کنترل از 15/4± 22/25 به 16/4± 06/24 با میانگین تغییرات (48/1)16/1-کاهش یافت. تحلیل کوواریانس با کنترل اثر پیش آزمون نشان داد که میانگین نمره پریشانی روان شناختی زنان باردار در معرض خشونت در دو گروه پس از مداخله آموزشی حمایتی تفاوت آماری معناداری داشته است (001/0p<). نتیجه گیری نتیجه این بررسی نشان داد که مداخله آموزشی-حمایتی طراحی شده در کاهش پریشانی روان شناختی در زنان باردار تحت خشونت موثر است. بنابراین وارد کردن مداخله آموزشی-حمایتی در برنامه مراقبت های بارداری زنان تحت خشونت خانگی به منظور افزایش سلامت مادر و جنین توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، زهرا، نوایی، مریم، شکیبا، منصور، و نویدیان، علی. (1398). بررسی تاثیر مداخله آموزشی-حمایتی بر پریشانی روان شناختی زنان باردار تحت خشونت خانگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. حیات، 25(2 )، 151-167. SID. https://sid.ir/paper/364277/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی زهرا، نوایی مریم، شکیبا منصور، نویدیان علی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی-حمایتی بر پریشانی روان شناختی زنان باردار تحت خشونت خانگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. حیات[Internet]. 1398؛25(2 ):151-167. Available from: https://sid.ir/paper/364277/fa

    IEEE: کپی

    زهرا خلیلی، مریم نوایی، منصور شکیبا، و علی نویدیان، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی-حمایتی بر پریشانی روان شناختی زنان باردار تحت خشونت خانگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” حیات، vol. 25، no. 2 ، pp. 151–167، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button