مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 128

چکیده

 سابقه و هدف: این مطالعه با هدف انطباق سازی و هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) در یک نمونه از دانش آموان ایرانی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه روش شناسی بر روی دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی در مقاطع دبستان و متوسطه شهر تهران و در سال تحصیلی 97-96 اجرا شد. نمونه مطالعه 412 نفر (8/56 درصد دختر) بودندکه با تلفیق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA), پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی فرم کودکان (PANAS-C), پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-20 و با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی, تحلیل مولفه اصلی, آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون) انجام شد. یافته ها: تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه ERQ-CA دارای دو عامل (ارزیابی مجدد و سرکوبی) است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه81/0 و برای دو عامل ارزیابی مجدد و سرکوبی به ترتیب مقادیر 79/0 و 68/0 بود. همچنین, همبستگی محاسبه شده برای ارتباط میان دو عامل ارزیابی مجدد و سرکوبی با زیرمقیاس های عاطفه مثبت و منفی, نشانگان اضطرابی (به استثنای وسواس فکری-عملی) و افسردگی نشان دهنده رابطه معنی دار (در سطح خطای 01/0 و 05/0) بود. استنتاج: به طور کلی, با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر می توان ادعا کرد که فرم فارسی پرسشنامه ERQ-CAاز ویژگی های روانسنجی مطلوب برخوردار بوده و با اطمینان می توان از آن جهت ارزیابی پژوهشی و بالینی راهبردهای تنظیم هیجان در کودکان و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی، مژگان، بهرامپوری، لیلا، امینی، مهدی، فاطمی تبار، ریحانه، بیرشک، بهروز، انتظاری، محمد، و شیاسی، یاسمن. (1398). انطباق پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 29(175 )، 117-128. SID. https://sid.ir/paper/364310/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی مژگان، بهرامپوری لیلا، امینی مهدی، فاطمی تبار ریحانه، بیرشک بهروز، انتظاری محمد، شیاسی یاسمن. انطباق پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1398؛29(175 ):117-128. Available from: https://sid.ir/paper/364310/fa

    IEEE: کپی

    مژگان لطفی، لیلا بهرامپوری، مهدی امینی، ریحانه فاطمی تبار، بهروز بیرشک، محمد انتظاری، و یاسمن شیاسی، “انطباق پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 29، no. 175 ، pp. 117–128، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364310/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button