مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,278
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه. ارایه الگویی مناسب برای اعتباربخشی دانشگاه ها وظیفه ای خطیر برای نظام نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جوامع می باشد. هدف این مطالعه, ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی کشور است. اهداف اختصاصی شامل: تعیین مولفه ها (عوامل) و شاخص های عملکردی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی, ارایه الگوی پیشنهادی برای اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی و تعیین میزان برخورداری الگوی پیشنهادی از مقبولیت ملی است.روش ها. این مطالعه توصیفی, از نوع پیمایشی و در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول, به منظور تعیین مولفه ها و شاخص های عملکردی, از یک پرسشنامه شامل 216 شاخص عملکردی در قالب 16 مولفه اصلی که بر اساس یک مقیاس متوالی صفر تا هفت درجه ای از نظر میزان مطلوبیت هر یک از مؤلفه ها و شاخص ها استفاده گردید. در مرحله دوم, پس از ارایه الگوی پیشنهادی به منظور تعیین میزان مطلوبیت الگو و برخورداری از مقبولیت ملی از پرسشنامه ای 20 سؤالی بر اساس مقیاس لیکرت و 2 سوال تشریحی استفاده گردید. پرسشنامه های جمع آوری شده با روش آماری توصیفی تحلیل شد.نتایج. در مرحله اول, برخی از مولفه ها بطور کلی و اختصاصا برخی از شاخص های عملکردی مانند انتشار کتب و وجود پایگاه های اطلاعاتی از نظر واحدهای این پژوهش بیش از سایرین در اهمیت و اولویت قرار داشت و در مرحله دوم, بر اساس 30 نمونه مورد بررسی, میزان مطلوبیت الگوی اعتبار بخشی پیشنهادی از نظر صاحبنظران آموزش عالی علوم پزشکی کشور در مقیاس «زیاد» (27/70 درصد) است.بحث. بر اساس یافته های این پژوهش, الگوی پیشنهادی بر اساس گذر از چهار مرحله اصلی: درخواست اعتبار بخشی توسط موسسه, تعیین مولفه ها و شاخص های عملکردی, فرایند خودارزیابی و انجام ارزشیابی توسط همتایان, قادر خواهد بود به ارزیابی کیفیت و با اعتباربخشی دانشگاه های یاد شده بر اساس معیارها و شاخص های کمی و کیفی بپردازد

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پازارگادی، مهرنوش، پیروی، حبیب اله، پورخوشبخت، یوسف، علوی مجد، حمید، و عزیزی، فریدون. (1380). ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1(4 (پیاپی 4))، 26-34. SID. https://sid.ir/paper/364362/fa

Vancouver: کپی

پازارگادی مهرنوش، پیروی حبیب اله، پورخوشبخت یوسف، علوی مجد حمید، عزیزی فریدون. ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1380؛1(4 (پیاپی 4)):26-34. Available from: https://sid.ir/paper/364362/fa

IEEE: کپی

مهرنوش پازارگادی، حبیب اله پیروی، یوسف پورخوشبخت، حمید علوی مجد، و فریدون عزیزی، “ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 1، no. 4 (پیاپی 4)، pp. 26–34، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364362/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا