مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: پرستاران به دلیل شیفت های چرخشی و استرس شغلی با مشکلاتی در زمینه سلامت و رابطه با همسر مواجه هستند و یکی از روش های بهبود سلامت و ویژگی های روانشناختی, روش آموزش مثبت اندیشی است. بنابراین, این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران زن بیمارستان های شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در فصل بهار سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی آموزش مثبت اندیشی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که در مرحله پیش آزمون بین گروه ها از نظر بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0P). به عبارت دیگر, آموزش گروهی مثبت اندیشی باعث افزایش معنی دار بهزیستی روانشناختی (001/0P<, 645/129F=), فراهیجان مثبت (001/0P<, 679/118F=) و کیفیت رابطه زوجین (001/0P<, 320/112F=) در پرستاران شد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران بود. بنابراین, استفاده از روش آموزش گروهی مثبت اندیشی برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت به ویژه بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غضبان زاده، رضیه، اسماعیلی شاد، بهرنگ، معصومی فرد، مرجان، و حاتمی پور، خدیجه. (1398). تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران. روان پرستاری، 7(6 )، 27-34. SID. https://sid.ir/paper/364869/fa

    Vancouver: کپی

    غضبان زاده رضیه، اسماعیلی شاد بهرنگ، معصومی فرد مرجان، حاتمی پور خدیجه. تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران. روان پرستاری[Internet]. 1398؛7(6 ):27-34. Available from: https://sid.ir/paper/364869/fa

    IEEE: کپی

    رضیه غضبان زاده، بهرنگ اسماعیلی شاد، مرجان معصومی فرد، و خدیجه حاتمی پور، “تاثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی, فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران،” روان پرستاری، vol. 7، no. 6 ، pp. 27–34، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button