مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری و حافظه ناشی از تماس با سطوح پایی سرب در طی دوران جنینی در رات

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: مسمومیت با سرب در کودکان با عدم توانایی تکامل عصبی همراه بوده و ممکن است به نارسایی حرکتی و هوشی منجر شود. هدف از انجام مطالعه حاضر ارزیابی اثرات دراز مدت تماس با سطوح پایین سرب در طی دوران جنینی بر روی یادگیری, حافظه و امواج مغزی (EEG) بود. مواد و روشها: در طی دوران بارداری به راتهای مادر, استات سرب با سه دوز 0.05, 0.1 و 0.2 درصد و به گروه کنترل آب دوبار تقطیر داده شد. از نوزادان نر هر چهار گروه, آزمون رفتاری با استفاده از شاتل باکس و به روش اجتنابی فعال یک طرفه انجام شد. در این روش تعداد شوکهای الکتریکی به عنوان معیاری از یادگیری و حافظه در نظر گرفته شد. آزمون یادگیری در سن 60 روزگی و آزمون حافظه در سن 90 روزگی صورت گرفت. پس از انجام تستهای رفتاری, الکترودهای مورد نیاز در ناحیه حسی - حرکتی قشر مغز کاسته شدند و پس از طی دوره بهبودی امواج مغزی ثبت شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که سرب تاثیری بر یادگیری نداشته و تنها دوز 0.1 درصد آن سبب کاهش تعداد شوک دریافتی (0.98±5.185) در مقایسه با گروه کنترل (0.62±1.667) شده است. به عبارتی این دوز استات سرب سبب کاهش حافظه شده است(P<0.005).  هم چنین به استثنای یک افزایش در موج دلتا هیچ تفاوت معنی داری در امواج چهارگانه مغزی بین گروههای تست و کنترل مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که سرب در دوزهای مورد استفاده تاثیر معنی داری بر روی الگوی امواج مغزی نداشته است و سرب فقط در دوز 0.1 درصد بر رفتار تاثیر داشته و سبب کاهش حافظه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشمند، فریبا، علایی، حجت اله، و فشارکی، مهرآفرین. (1382). تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری و حافظه ناشی از تماس با سطوح پایی سرب در طی دوران جنینی در رات. یافته، 5(4 (پیاپی 19))، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/364949/fa

    Vancouver: کپی

    هوشمند فریبا، علایی حجت اله، فشارکی مهرآفرین. تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری و حافظه ناشی از تماس با سطوح پایی سرب در طی دوران جنینی در رات. یافته[Internet]. 1382؛5(4 (پیاپی 19)):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/364949/fa

    IEEE: کپی

    فریبا هوشمند، حجت اله علایی، و مهرآفرین فشارکی، “تغییرات طیف امواج مغزی و ناتوانی یادگیری و حافظه ناشی از تماس با سطوح پایی سرب در طی دوران جنینی در رات،” یافته، vol. 5، no. 4 (پیاپی 19)، pp. 29–37، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364949/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button