مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب در دو مرحله تکاملی مختلف بر فرآیند یادگیری و حافظه در رات

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 تماس مزمن با سطوح پایین سرب در طی تکامل مغزی بر روی عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و سبب ایجاد تغییراتی در عملکرد این سیستم می شود. اثرات رفتاری سرب به طور گسترده ایی مورد بررسی قرار گرفته است ولی علیرغم این کوشش ها, در نتایج به دست آمده اختلاف است چرا که سنجش های رفتاری مشابه در تحقیقات مختلف نتایج متناقضی را باعث شده است. در این مطالعه اثرات تماس مزمن با سطوح پایین سرب در دو مرحله تکاملی شیرخوارگی (I) و بعد از شیرخوارگی (II) بر روی یادگیری و حافظه به روش شرطی اجتنابی فعال یکطرفه مورد ارزیابی قرار گرفت. در هر ملحه سه گروه تست و یک گروه کنترل انتخاب شد. آب آشامیدنی گروه های تست با محلول های 0.05, 0.1 و 0.2 درصد استات سرب به مدت 21 روز و آب آشامیدنی رات های گروه کنترل با آب دوبار تقطیر تعویض شد. در ردات هایی که در مرحله (I) استات سرب 0.05% دریافت کرده بودند تعداد شوک در دوز آزمون یادگیری و حافظه و در گروه 0.2% تعداد شوک در آزمون حافظه کاهش یافت. در گروه تست 0.1% افزایش تعداد شوک در آزمون حافظه مشاهده شد. در مرحله (II) دوزهای 0.05 و 0.2 درصد استات سرب سبب افزایش یادگیری و حافظه در مقایسه با گروه کنترل گردید. نتایج نشان داد که در مسمومیت مزمن با سطوح پایین سرب, توانایی یادگیری و حافظه تحت تاثیر دو فاکتور دوز فلز تجویزی و مرحله تکاملی که تماس با آن رخ می دهد, قرار می گیرد. با توجه به اثرات متفاوت تماس سرب در کودکان و بالغین علاوه بر تناقض های بین مطالعات in vitro وin vivo , پیشنهاد شده که سرب احتمالا از طریق مکانیسم های چندگانه ای روی سیستم عصبی اثر می گذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشمند، فریبا، علایی، حجت اله، و فشارکی، مهرآفرین. (1381). تاثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب در دو مرحله تکاملی مختلف بر فرآیند یادگیری و حافظه در رات. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 4(3)، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/58964/fa

    Vancouver: کپی

    هوشمند فریبا، علایی حجت اله، فشارکی مهرآفرین. تاثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب در دو مرحله تکاملی مختلف بر فرآیند یادگیری و حافظه در رات. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1381؛4(3):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/58964/fa

    IEEE: کپی

    فریبا هوشمند، حجت اله علایی، و مهرآفرین فشارکی، “تاثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب در دو مرحله تکاملی مختلف بر فرآیند یادگیری و حافظه در رات،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 4، no. 3، pp. 27–35، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58964/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button