مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

394
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

455
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با میانجی گری هوش سازمانی در کادر درمانی بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی

صفحات

 صفحه شروع 631 | صفحه پایان 638

چکیده

 پیش زمینه و هدف: عوامل متعددی بر شکل گیری یادگیری سازمانی و تسهیل روند آن در سازمان موثرند, ازجمله این عوامل تاثیرگذار و شاید مهم ترین آن ها فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی است. یادگیری سازمانی برای توصیف انواع خاصی از متغیرهای سازمانی که جریان دارد, به کار گرفته می شود. یکی از این متغیرها هوش سازمانی است. هوش سازمانی توانایی بالقوه سازمان برای گردآوری اطلاعات مرتبط محیطی و تبدیل این اطلاعات به دانشی سودمند است که در انطباق پذیری سازمان با محیط تاثیرگذار است. هدف این تحقیق پاسخ به این سوال است که آیا هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه دارد یا خیر؟ مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان (پزشکان, پرستاران و ماماها) بیمارستان شهید مطهری ارومیه بود و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران, 150 نفر برآورد گردید. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون, یادگیری سازمانی نیفه و هوش سازمانی آلبرخت استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS3 تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش نشان داد که هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر یادگیری سازمانی داشته و همچنین هوش سازمانی نقش میانجیگری در رابطه بین فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی را دارد. نتیجه گیری: تغییرات مبتنی بر یادگیری کلید موفقیت هر سازمان است؛ بنابراین, راه حل های مناسب برای بهبود و ارتقاء این تغییرات برای کمک به سازمان ها برای تغییر عینی موردنیاز است. با توجه به شناسایی تاثیر مثبت هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی بر روی یادگیری سازمانی, به نظر می رسد می توان با افزایش و تقویت هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی, زمینه را برای بهبود یادگیری سازمانی فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدادادی، حسن، صاحب الزمانی، محمد، و عبدالرضا قره باغ، زهرا. (1397). ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با میانجی گری هوش سازمانی در کادر درمانی بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(9 (پی در پی 110) )، 631-638. SID. https://sid.ir/paper/365612/fa

    Vancouver: کپی

    خدادادی حسن، صاحب الزمانی محمد، عبدالرضا قره باغ زهرا. ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با میانجی گری هوش سازمانی در کادر درمانی بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(9 (پی در پی 110) ):631-638. Available from: https://sid.ir/paper/365612/fa

    IEEE: کپی

    حسن خدادادی، محمد صاحب الزمانی، و زهرا عبدالرضا قره باغ، “ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با میانجی گری هوش سازمانی در کادر درمانی بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 9 (پی در پی 110) ، pp. 631–638، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365612/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا