مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,626
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 183

چکیده

 روش های نوین تدریس مبتنی بر فناوری های جدید مانند واقعیت افزوده در پی ارایه فرصتهایی جهت انتقال اطلاعات, بهبود یادگیری و کاهش مشکلات یادگیری می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری, یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمو پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود که بر اساس شرایط و امکانات اجرایی, از ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر اراک دو مدرسه به تصادف انتخاب و روش جایگزینی کلاس ها در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی بود. برای اندازه گیری میزان یادگیری و یادداری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و جهت اندازه میزان بارشناختی از مقیاس درجه بندی پاس و ون مرینبوئر استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد یادگیری و یادداری گروه واقعیت افزوده به صورت معناداری بیشتراز گروهی بود که به روش سنتی آموزش دیده بودند. دیگر یافته ها حاکی از کاهش چشمگیر بارشناختی گروه واقعیت افزوده نسبت به گروه کنترل بود. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که استفاده درست از واقعیت افزوده در محیط یادگیری به کاربران اجازه می دهد یادگیری اثربخش و فراموشی کمتری داشته باشند. بنابراین توصیه می شود از پتانسیل های این فناوری در آموزش دروس مختلف استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غریبی، فرزانه، ناطقی، فائزه، موسوی پور، سعید، و سیفی، محمد. (1399). تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری, یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(ویژه نامه )، 167-183. SID. https://sid.ir/paper/365647/fa

    Vancouver: کپی

    غریبی فرزانه، ناطقی فائزه، موسوی پور سعید، سیفی محمد. تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری, یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(ویژه نامه ):167-183. Available from: https://sid.ir/paper/365647/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه غریبی، فائزه ناطقی، سعید موسوی پور، و محمد سیفی، “تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری, یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. ویژه نامه ، pp. 167–183، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا