مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی حکمت آفرینش شیطان از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و فخر رازی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 52

چکیده

 بنابر آموزه های قرآنی, هدف از خلقت عبودیت و سیر در صراط مستقیم است. با این حال چنین به نظر می رسد که آفرینش شیطان که انسان را از رسیدن به این مقصد باز می دارد و خود نیز در آن قرار نمی گیرد, شر مطلق بوده و خلاف حکمت است. علامه طباطبایی بر آن است که تحقق هدف آفرینش, یعنی عبادت, در گرو وجود نظام احسنی است که بر اساس آن هر موجودی با هر قابلیتی که دارد, نقش خود را در جایگاهی که برای او مقدر گردیده است, ایفا نماید, لذا مطلقا شر نیست. به این ترتیب, کار شیطان این است که با اغواگری, موجبات ابتلاء و آزمایش انسان را فراهم آورد تا این امر موجب صعود او به قله های کمال گردد و اصلا شر مطلق در نظام احسن وجود ندارد. در مقابل فخر رازی هدف از خلقت انسان را معلل به غرضی نمی داند و اینگونه می پندارد که هدف از خلقت انسان حقیقتا استکمال وی بوسیله عبادت نیست زیرا در این صورت خداوند برای افاضه اش به غیر نیاز به واسطه پیدا می کند بلکه خداوند به هرکه بخواهد بدون واسطه افاضه می کند و در افعالش سوال نمی شود بنابراین نمی توان گفت وجود نظام احسن نیز ضرورت دارد. فخر رازی با این نظریه حکمت الهی و حقانیت افعال الهی را کنار می گذارد. تازه های تحقیق نتیجه گیری سعادت انسان که هدف غایی از آفرینش موجودات است, جز با وجود نظام احسنی که در آن هرموجودی با قابلیت خاص خود نقشی ایفا می کند تحقق نمی یابد؛ نظامی که در آن همه موجودات به نحوی برای رسیدن به آن هدف غایی به یکدیگر وابسته اند و در صورت غیبت یک موجود, نظام احسن دچار خلل می شود و لو اینکه آن موجود دارای فقدان ها و نواقص بسیار باشد و همه موجودات این نظام احسن به اقتضای وجود حق تعالی و حکیم به وجود آمده است. شیطان در تحقق این نظام سهم دارد و با دعوت اوست که زمینه ابتلا و آزمایش بشر فراهم می شود تا آنکه عده ای از سر اختیار از این آزمایش ها سر بلند بیرون آمده و به سعادت والای انسانی نائل شوند. وجود خود شیطان نیز با وجود همه گمراهی هایش, بی بهره از کمال نیست و نسبت شر و قبحی که به او داده می شود, در مقام قیاس با دیگر موجوداتی است که از کمال بیشتری برخوردارند وگرنه در نظام آفرینش, وجود, مساوق خیر و کمال است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخویان، محمدعلی، و بادپا، علی. (1397). بررسی تطبیقی حکمت آفرینش شیطان از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و فخر رازی. پژوهشهای تفسیر تطبیقی، 4(1 (پیاپی 7) )، 33-52. SID. https://sid.ir/paper/365839/fa

    Vancouver: کپی

    اخویان محمدعلی، بادپا علی. بررسی تطبیقی حکمت آفرینش شیطان از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و فخر رازی. پژوهشهای تفسیر تطبیقی[Internet]. 1397؛4(1 (پیاپی 7) ):33-52. Available from: https://sid.ir/paper/365839/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی اخویان، و علی بادپا، “بررسی تطبیقی حکمت آفرینش شیطان از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و فخر رازی،” پژوهشهای تفسیر تطبیقی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 7) ، pp. 33–52، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365839/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button