مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: مثبت اندیشی شیوه یا نتیجه تمرکز مثبت ذهن فرد بر روی چیزی سازنده و خوب است و با آموزش تفکر مثبت, عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و سلامت عاطفی و خستگی یا نشاط و در کل کیفیت زندگی بهبود می یابد. از طرف دیگر تالاسمی به عنوان شایعترین کم خونی مزمن ارثی در انسان, می تواند تاثیرات نامطلوب زیادی را بر روی والدین و بیماران تحمیل کند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تفکر مثبت بر روی سازگاری والدین نوجوانان مبتلا به تالاسمی صورت پذیرفت. روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1396بود که طی آن 52 نفر از والدین کودکان مبتلا به تالاسمی از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و بعد از آن پرسشنامه سبک سازگاری لازاروس به عنوان شاخص میزان سازگاری والدین تکمیل شد. مداخله به صورت آموزش تفکر مثبت بر اساس نظریه مارتین سلیگمن در گروه آزمون در 10 جلسه (60-45 دقیقه ای) در طی 5 هفته اجرا گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار16 SPSS با آزمون تی مستقل صورت گرفت. یافته ها: بین ابعاد سازگاری و سازگاری کلی در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد (75/0=p). همچنین بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با سازگاری اختلاف معنی داری را نشان نداد (2/0= P). که این آزمون در بعد حل مدبرانه (03/0= P) و ارزیابی مجددمثبت (004/0= P) اختلاف معنی داری را نشان داد. نتیجه گیری: ارائه برنامه آموزشی تفکر مثبت منجر به افزایش سازگاری والدین کودکان مبتلا به تالاسمی می شود. لذا استفاده از این برنامه می تواند یک روش موثر در افزایش سازگاری والدین باشد. بنابراین پیشنهاد می شود آموزش تفکر مثبت به عنوان یک راهبرد موثر در افزایش سازگاری والدین در مقابل بیماری فرزندشان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شمسایی، پرنا، آخوندزاده، گلبهار، و حجتی، حمید. (1398). تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی. آموزش پرستاری، 8(1)، 29-35. SID. https://sid.ir/paper/366138/fa

    Vancouver: کپی

    شمسایی پرنا، آخوندزاده گلبهار، حجتی حمید. تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(1):29-35. Available from: https://sid.ir/paper/366138/fa

    IEEE: کپی

    پرنا شمسایی، گلبهار آخوندزاده، و حمید حجتی، “تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 1، pp. 29–35، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366138/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button