مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان است. روش کار: این پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. از میان آن ها 30 تفر با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه مداخله در 12 جلسه 90 دقیقه ای مهارت های زندگی به آن ها آموزش داده شد. جمع آوری داده ها به وسیله "پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) و تندرستی اجتماعی کییز (Social Well-Being Questionnaire Keyes) بود. روایی و پایایی پرسشنامه ها در مطالعات قبلی اثبات شده است. هر دو گروه پرسشنامه ها را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از اس پی اس اس نسخه 24 نحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب سلامت عمومی (30/85, 72/82) و تندرستی اجتماعی (34/25, 70/68) و تفاوت معناداری بین آن ها وجود نداشت. همچنین در مرحله پس آزمون بین گروه های مداخله و کنترل در سلامت عمومی (73/149 = F, 01/0>P), تندرستی اجتماعی (455/128 = F, 01/0>P) تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش گروهی مهارت های زندگی می تواند در افزایش تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجویان اثربخش باشد. بنابراین, مشاوران و درمان گران در کنار سایر روش ها می توانند از روش مذکور برای افزایش تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میری، انور. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان. مدیریت ارتقای سلامت، 8(3 )، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/366495/fa

    Vancouver: کپی

    میری انور. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1398؛8(3 ):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/366495/fa

    IEEE: کپی

    انور میری، “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تندرستی اجتماعی و سلامت عمومی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 3 ، pp. 19–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button