مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

445
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن و پمفلت بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: بیماری آسم, اولین علت غیبت از مدرسه و سومین عامل بستری کودکان زیر 15 سال است. این بیماری عامل اصلی اختلال در توانایی و فعالیت در دوران کودکی است و سبب عوارض روانی و عاطفی, کاهش اعتماد به نفس و اختلال در ارتباط با دوستان و خانواده می شود. عدم کنترل آن, منجر به بستری شدن مکرر کودکان مبتلا می شود. به نظر می رسد ارائه اطلاعات به زبان ساده و به روش جذاب در مورد بیماری, خودکارآمدی افراد مبتلا را بهبود بخشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن و پمفلت بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم طراحی گردید. روش تحقیق: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده, با مشارکت 90 کودک مبتلا به آسم که به سه گروه 30 نفری انیمیشن, پمفلت و کنترل تخصیص تصادفی شدند, در بیمارستان اکبر مشهد در سال 1397 انجام گردید. به گروه انیمیشن, یک سی دی آموزشی و به گروه پمفلت, یک پمفلت آموزشی داده شد و از هر دو گروه خواسته شد تا دو بار در هفته به مدت دو ماه محتوای آموزشی را مطالعه کنند. در گروه کنترل, اطلاعات طبق روش معمول بخش ارائه شد. قبل و بعد از مداخله, خودکارآمدی کودکان سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه, کروسکال والیس, کولموگروف-اسمیرنوف, تی زوجی, کای اسکوئر و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی بعد از دو ماه در کودکان گروه انیمیشن 8/8± 55/2, پمفلت 7/1± 34/0 و کنترل 5/9± 27/1 بود (0/001>P). یافته های پژوهش نشان داد, پس از اجرای مداخله نمره خودکارآمدی گروه انیمیشن, به صورت معنی داری بیشتر از گروه پمفلت و کنترل بود (0/001>P). در مقایسه درون گروهی نیز خودکارآمدی در هرسه گروه بعد از دو ماه نسبت به بدو ورود افزایش معنی داری داشت (0/001>P). نتیجه گیری: برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن نسبت به پمفلت و روش معمول, خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم را بیشتر ارتقا می دهد و توصیه می شود در مراقبت های پرستاری توجه بیشتری به آن شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، ام البنین، آهنچیان، حمید، رضائیان، آرامش، و سیدی، سیدجواد. (1399). بررسی تاثیر برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن و پمفلت بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 27(1 )، 22-32. SID. https://sid.ir/paper/366705/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی ام البنین، آهنچیان حمید، رضائیان آرامش، سیدی سیدجواد. بررسی تاثیر برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن و پمفلت بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1399؛27(1 ):22-32. Available from: https://sid.ir/paper/366705/fa

    IEEE: کپی

    ام البنین یعقوبی، حمید آهنچیان، آرامش رضائیان، و سیدجواد سیدی، “بررسی تاثیر برنامه ترخیص مبتنی بر انیمیشن و پمفلت بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به آسم،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 27، no. 1 ، pp. 22–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button