مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 145

چکیده

 مقدمه و اهداف: بین بیش پاسخ دهی حسی در کودکان اتیسم و مشکلات توجهی رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین کم پاسخ دهی حسی با مشکلاتی در بروز رفتارهای تطابقی, مهارت های ارتباطی و مهارت های اجتماعی همراه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی مداخلات مبتنی بر حس بر رفتار انطباقی کودکان اتیسم با عملکرد بالا بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که بر روی 50 کودک با اختلال طیف اتیسم که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند, انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار ارزیابی پرسش نامه رفتار تطابقی واینلند استفاده شد. اﯾ ﻦ ارزﯾ ﺎ ﺑ ﯽ ﻫ ﺎ در دو ﻓ ﺎ ﺻ ﻠ ﻪ زﻣ ﺎ ﻧ ﯽ (ﻗ ﺒ ﻞ از ﺷ ﺮ وع ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ و ﺑ ﻼ ﻓ ﺎ ﺻ ﻠ ﻪ ﭘ ﺲ از اﺗ ﻤ ﺎ م ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ ) اﻧ ﺠ ﺎ م گرفت. گروه کنترل, مداخلات رایج کاردرمانی را دریافت کردند و گروه مداخله علاوه بر مداخلات رایج از پروتکل حسی این مطالعه نیز بهره مند شدند. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های Paired T Test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های به دست آمده از آنالیز آماری بین گروهی, بین میانگین نمرات رفتار تطابقی کودکان مبتلا به طیف اتیسم در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (قلمرو مهارت های ارتباطی (575/0P=), مهارت های روزمره زندگی (702/0P=), اجتماعی شدن (449/0P=) و رفتار ناسازگارانه (605/0P=). نتیجه گیری: مداخله ی مبتنی بر حس بر روی رفتار انطباقی کودکان اتیسم تاثیر نداشته است و با توجه به این که رفتار تطابقی به حس-های ثانویه (بویایی, چشایی, شنوایی) مرتبط است, پیشنهاد می شود در مداخلات کوتاه مدت این متغیر هم مد نظر قرار داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، صفورا، راجی، پروین، ، سیده تهمینهموسوی، علیزاده زارعی، مهدی، و فقیه زاده، الهام. (1398). بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. طب توانبخشی، 8(2 )، 138-145. SID. https://sid.ir/paper/366745/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی صفورا، راجی پروین، سیده تهمینهموسوی، علیزاده زارعی مهدی، فقیه زاده الهام. بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(2 ):138-145. Available from: https://sid.ir/paper/366745/fa

    IEEE: کپی

    صفورا عزیزی، پروین راجی، سیده تهمینهموسوی ، مهدی علیزاده زارعی، و الهام فقیه زاده، “بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 2 ، pp. 138–145، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366745/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button