مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی ساختاری روابط ناگویی هیجانی و میزان قلدری دانشجویان با میانجیگری سازگاری آنان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: قلدری یک نوع خشونت سطح پایین به شمار می آید که اخیرا مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان حیطه ی تربیتی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری بین ناگویی هیجانی با میزان قلدری با نقش میانجی سازگاری دانشجویی در در دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی سطح دوم) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر گروه علوم انسانی دانشگاه پیام نور ساری در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش 401 دانشجو به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل, پرسشنامه قلدری پاتچین و هیندوجا (2011), ناگویی هیجانی تورنتوبگبی(1994), سازگاری بیکر و سیریاک (1984) بود. یافته ها: یافته ها: نشان داد که مدل پژوهش تایید گردید و به طور کلی 36 درصد از قلدری دانشجویان توسط ناگویی هیجانی و سازگاری دانشجویی قابل تبیین می باشد. هم چنین متغیرهای ناگویی هیجانی و سازگاری دانشجویی بر قلدری دانشجویان اثر مستقیم معنادار دارد و مسیر ناگویی هیجانی اثر غیر مستقیمی بر قلدری دانشجویان با توجه به واسطه گری سازگاری دانشجویی نشان می دهند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش ناگویی هیجانی با توجه به کیفیت سازگاری دانشجویی تاکید داشته است که می تواند تلویحات کاربردی در جهت کاهش میزان قلدری به مشاوران و روانشناسان ارایه دهد و با عنایت به یافته ها: ی پژوهش می توان در جهت کاهش میزان بروز قلدری در میان دانشجویان, به افزایش و ارتقاء سطح سازگاری دانشگاهی و همچنین شناسایی و اصلاح ناگویی های هیجانی دانشجویان اهتمام ورزید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سالاریان، فرانک، همایونی، علیرضا، و صادقی، جمال. (1398). مدل یابی ساختاری روابط ناگویی هیجانی و میزان قلدری دانشجویان با میانجیگری سازگاری آنان. طلوع بهداشت، 18(6 (مسلسل 78) )، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/367122/fa

    Vancouver: کپی

    سالاریان فرانک، همایونی علیرضا، صادقی جمال. مدل یابی ساختاری روابط ناگویی هیجانی و میزان قلدری دانشجویان با میانجیگری سازگاری آنان. طلوع بهداشت[Internet]. 1398؛18(6 (مسلسل 78) ):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/367122/fa

    IEEE: کپی

    فرانک سالاریان، علیرضا همایونی، و جمال صادقی، “مدل یابی ساختاری روابط ناگویی هیجانی و میزان قلدری دانشجویان با میانجیگری سازگاری آنان،” طلوع بهداشت، vol. 18، no. 6 (مسلسل 78) ، pp. 45–58، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367122/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button