مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش, مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف, مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسش نامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمون ها داشتند به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه های آزمایش, مداخله (آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0 p >). بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش, می توان از روش های آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، محسن، فرهادی، علی، و گودرزی، کوروش. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان. یافته، 22(3 (پیاپی 85) )، 23-33. SID. https://sid.ir/paper/367408/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی محسن، فرهادی علی، گودرزی کوروش. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان. یافته[Internet]. 1399؛22(3 (پیاپی 85) ):23-33. Available from: https://sid.ir/paper/367408/fa

    IEEE: کپی

    محسن رضایی، علی فرهادی، و کوروش گودرزی، “مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان،” یافته، vol. 22، no. 3 (پیاپی 85) ، pp. 23–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button