مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط مشخصه های کینتیکی تعادل با نشانه های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 67

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (Attention Deficit / Hyperactivity Disorders: ADHD) علاوه بر مشکلات رفتاری این عارضه (بیش فعالی, تکانشگری و کم توجهی) از نقص حسی حرکتی رنج می برند. مخچه به طور ویژه دروندادهای زیادی را از سیستم های بینایی, وستیبولار و حسی پیکری دریافت می کند و نقش مهمی در تنظیم تعادل دارد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط مشخصه های کینتیکی تعادل با نشانه های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مورد-شاهدی روی 15 کودک مبتلا به ADHD در محدوده سنی 0. 69± 9. 21 سال و 15 کودک سالم در محدوده سنی 0. 75± 9. 27 سال انجام شد. شاخص های کینتیکی تعادل در شرایط حسی مختلف (بینایی, حسی پیکری و وستیبولار) از طریق آزمون SOT (Sensory Organization Test) با کمک دستگاه Neurocom اندازه گیری شد. میزان بیش فعالی و کم توجهی کودکان مبتلا به ADHD با استفاده از پرسشنامه کانرز والدین و همچنین با بررسی یک روانشناس به دست آمد. یافته ها: براساس آزمون SOT, نمرات تعادل در گروه ADHD نسبت به گروه سالم به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (P<0. 05). کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلال در تعادل ایستا و تغییرپذیری بالاتر در متغیرهای کینتیکی تعادل در مقایسه با گروه کنترل بودند. بین بیش فعالی و مشارکت حسی در کودکان مبتلا به ADHD ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (P<0. 05). نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ADHD اختلال در عملکرد تعادل دارند که در نتیجه ضعف در یکپارچگی حسی و یا ضعف در توجه رخ می دهد. در تجزیه و تحلیل مجزا سیستم های حسی, نشان داده شد که عملکرد ضعیف سیستم وستیبولار و بعضا حسی پیکری و همچنین وابستگی زیاد به اطلاعات بینایی عامل اصلی اختلال تعادل در کودکان مبتلا به ADHD است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زرندی، زینت، براتی، امیرحسین، شجاع الدین، سیدصدرالدین، و نجاتی، وحید. (1399). ارتباط مشخصه های کینتیکی تعادل با نشانه های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 22(2 (پی در پی 74) )، 58-67. SID. https://sid.ir/paper/367647/fa

    Vancouver: کپی

    زرندی زینت، براتی امیرحسین، شجاع الدین سیدصدرالدین، نجاتی وحید. ارتباط مشخصه های کینتیکی تعادل با نشانه های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1399؛22(2 (پی در پی 74) ):58-67. Available from: https://sid.ir/paper/367647/fa

    IEEE: کپی

    زینت زرندی، امیرحسین براتی، سیدصدرالدین شجاع الدین، و وحید نجاتی، “ارتباط مشخصه های کینتیکی تعادل با نشانه های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 22، no. 2 (پی در پی 74) ، pp. 58–67، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button