مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روان شناختی والدین کودکان کم توجه/بیش فعال

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 119

چکیده

 سابقه و هدف ADHD (بیش فعالی /کم توجهی) از شایع ترین اختلالات روان پزشکی در کودکان است که بر روی سلامت والدین تاثیر دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثر آموزش, مبتنی بر ذهن آگاهی برسرمایه روان شناختی والدین کودکان ADHD انجام شده است. مواد و روش ها این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه کنترل بر روی 80 نفر از والدین کودکان ADHD مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید زارع شهر ساری در سال1397 انجام شده است. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله40 نفره و کنترل40 نفره قرارگرفتند. آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دو بار در هفته برای گروه مداخله انجام شد. داده ها از طریق پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتانز جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از آمار تحلیلی مربع کای و تی تست و از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش, میانگین به ترتیب در سرمایه روان شناختی (61/7 ± 65/60 و 59/ 7± 58/80), امید (37/3± 86/15 و 66/3± 21), تاب آوری (85/2± 34/14 و 68/2± 34/19), خوش بینی (70/2± 65/15 و 76/2 ± 72/20) و خود کارآمدی (35/2 ± 2/15 و 59/2 ± 89/19) بود که نشان دهنده افزایش معنی دار سرمایه روان شناختی و ابعاد آن در گروه مداخله بعد از آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی والدین نسبت به قبل ازآموزش می باشد (05/0< p). استنتاج آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی جهت افزایش سرمایه روان شناختی و ابعاد چهارگانه آن در والدین کودکانADHD پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طالبی، سمیه، عظیمی لولتی، حمیده، شفاعت، عارفه، یزدانی چراتی، جمشید، و جنتی، یداله. (1397). تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روان شناختی والدین کودکان کم توجه/بیش فعال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 28(170 )، 107-119. SID. https://sid.ir/paper/45424/fa

    Vancouver: کپی

    طالبی سمیه، عظیمی لولتی حمیده، شفاعت عارفه، یزدانی چراتی جمشید، جنتی یداله. تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روان شناختی والدین کودکان کم توجه/بیش فعال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1397؛28(170 ):107-119. Available from: https://sid.ir/paper/45424/fa

    IEEE: کپی

    سمیه طالبی، حمیده عظیمی لولتی، عارفه شفاعت، جمشید یزدانی چراتی، و یداله جنتی، “تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روان شناختی والدین کودکان کم توجه/بیش فعال،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 28، no. 170 ، pp. 107–119، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button