مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله ی آموزشی با رویکرد روانی-اجتماعی در کنترل قند خون بیماران افسرده ی مبتلا به دیابت در مراکز جامع خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 1117 | صفحه پایان 1122

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد روانی-اجتماعی بر میزان افسردگی و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و افسردگی انجام شد. روش ها: این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی شاهد دار در جامعه ی آماری متشکل از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارای پرونده در مراکز جامع خدمات سلامت شهرستان اصفهان در سال 1397 انجام شد. در هر دو گروه, پیش از انجام مداخله, میزان افسردگی با استفاده از پرسش نامه ی افسردگی Beck فرم 21 سوالی (Beck depression inventory-II یا BDI-II) مورد بررسی قرار گرفت و در صورت کسب نمره ی 14 و بالاتر و با رضایت آگاهانه, بیماران به مطالعه وارد شدند. اندازه گیری وزن, قد و آزمایش های Fasting blood sugar (FBS) و Hemoglobin A1C (HbA1C) انجام شد. پس از آن, مداخله ی رویکرد روانی-اجتماعی بر روی 38 نفر از بیماران (گروه مورد) صورت پذیرفت. افراد گروه شاهد (41 نفر از بیماران) نیز خدمات و آموزش های معمول مراکز جامع خدمات سلامت را دریافت کردند. سپس, در تمام آزمودنی ها, آزمایش های FBS و HbA1C و آزمون افسردگی Beck انجام گرفت. نتایج به دست آمده, با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Independent t, Paired t و 2χ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در مرحله ی پس آزمون, میزان HbA1c و سطح افسردگی در افراد گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر, رویکرد روانی-اجتماعی, می تواند در کاهش افسردگی و کاهش سطح هموگلوبین گلیکوزیله ی خون (HbA1c) در بیماران مبتلا به دیابت افسرده موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدنژاد، محمدرضا، دانا سیادت، زهرا، و امینی، زهرا. (1398). تاثیر مداخله ی آموزشی با رویکرد روانی-اجتماعی در کنترل قند خون بیماران افسرده ی مبتلا به دیابت در مراکز جامع خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1397. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 37(545 )، 1117-1122. SID. https://sid.ir/paper/367959/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدنژاد محمدرضا، دانا سیادت زهرا، امینی زهرا. تاثیر مداخله ی آموزشی با رویکرد روانی-اجتماعی در کنترل قند خون بیماران افسرده ی مبتلا به دیابت در مراکز جامع خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1397. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1398؛37(545 ):1117-1122. Available from: https://sid.ir/paper/367959/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا زاهدنژاد، زهرا دانا سیادت، و زهرا امینی، “تاثیر مداخله ی آموزشی با رویکرد روانی-اجتماعی در کنترل قند خون بیماران افسرده ی مبتلا به دیابت در مراکز جامع خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1397،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 37، no. 545 ، pp. 1117–1122، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367959/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button