مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,001
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 53

چکیده

 مقدمه: شفقت نسبت به خود در پرستاران به ارائه مراقبت معنوی از بیماران منجر می شود که از مؤلفه های روان شناختی اثرگذار در هوش معنوی و هیجانی پرستاران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل انجام شد. روش ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی., جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی بابل در سال 1396بود. از این جامعه 169 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه هوش معنوی کینگ (King), هوش هیجانی بار-آن (Bar-on) و شفقت به خود نف (Neff) جمع آوری شدند. داده ها توسط آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج: هوش هیجانی با میانگین و انحراف معیار (42/8± 60/51) از مجموع 14/269 نمره و هوش معنوی با میانگین و انحراف معیار (40/19± 14/269) از مجموع 60/51 نمره توانستند 9/34 درصد از پراکندگی شفقت به خود با میانگین و انحراف معیار (36/7± 44/79) از مجموع 44/79 نمره را پیش بینی نمایند (01/0>P). همچنین بین هوش معنوی, تفکر وجودی انتقادی, تولید معنای شخصی, آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همین طور بین هوش هیجانی, مهارت درون فردی, مهارت بین فردی, سازگاری, مقابله با فشار و خلق عمومی با شفقت به خود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتیجه گیری: هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود در دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معناداری دارد. اهمیت توجه به متغیر شفقت به خود با توجه به نقش با اهمیت پرستاران در کار مراقبت توجه بیش تری را از سوی متخصصان سلامت روان می طلبد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خدابخشی کولایی، آناهیتا، چایچی طهرانی، نازگل، و ثناگو، اکرم. (1398). ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 44-53. SID. https://sid.ir/paper/367975/fa

Vancouver: کپی

خدابخشی کولایی آناهیتا، چایچی طهرانی نازگل، ثناگو اکرم. ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):44-53. Available from: https://sid.ir/paper/367975/fa

IEEE: کپی

آناهیتا خدابخشی کولایی، نازگل چایچی طهرانی، و اکرم ثناگو، “ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشته پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 44–53، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367975/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button