مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,165
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخلات آموزشی بر دانش و نگرش نوجوانان در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی: یک مطالعه ی مروری نظام مند

صفحات

 صفحه شروع 1298 | صفحه پایان 1312

چکیده

 مقدمه: ویروس پاپیلومای انسانی (Human papillomavirus یا HPV) شایع ترین عفونت جنسی منتقل شده به ویژه در افراد زیر 25 سال می باشد که اغلب به دلیل عدم آگاهی و باور غلط انتقال می یابد. با توجه به نقش پیش سرطانی این ویروس و اهمیت پیش گیری از آن, تزریق واکسن HPV در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفته است. از این رو, بهبود آگاهی و نگرش در میان نوجوانان ضروری به نظر می رسد. بنابراین, مطالعه ی مرور نظام مند حاضر, با هدف بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر دانش و نگرش دختران نوجوان در مورد واکسن HPV انجام شد. روش ها: در این مطالعه ی مرور نظام مند, همه ی مطالعات کمی منتشر شده, بدون محدودیت زمانی بررسی شدند. جستجوی مطالعات در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی و فارسی انجام شد. واژگان کلیدی بر اساس Mesh و شامل «Knowledge», «Attitudes», «Papillomavirus vaccines», «Gardasil» و «Intervention study» بودند که با عملگرهای Boolean «OR» و «AND» ترکیب شدند. در نهایت, دو پژوهشگر به طور مستقل مقالات را جهت ارزیابی کیفیت و استخراج یافته ها: مورد بررسی قرار دادند. یافته ها: 21 مقاله با حجم نمونه ی کلی 10086 نفر انتخاب شد. مقالات از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی, غیر تصادفی و شبه تجربی بودند و سال انتشار آن ها بین 2019-2008 بود. یافته ها: ی پژوهش نشان داد که مداخلات آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی, مدل آموزش همسالان, مداخلات مبتنی بر مدرسه و به صورت سایر مداخلات آموزشی بود. مدل اعتقاد بهداشتی و مداخلات مبتنی بر مدرسه, شایع ترین چارچوب ها در طراحی مداخلات آموزشی در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی در میان نوجوانان بود. در تمامی مطالعات, انواع مداخلات آموزشی تاثیر مثبتی بر افزایش دانش و بهبود نگرش نوجوانان نسبت به واکسن HPV داشتند. نتیجه گیری: انواع مداخلات آموزشی به صورت مدل Health belief model (HBM), مدل آموزش هم سالان, مداخلات مبتنی بر مدرسه و سایر مداخلات آموزشی, می تواند منجر به افزایش دانش و نگرش افراد نسبت به واکسن HPV شوند. با توجه به موثر بودن مداخلات آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی و مداخلات مبتنی بر مدرسه بر افزایش دانش و نگرش نوجوانان در مورد این واکسن, طراحی و اجرای مداخلات در مدارس پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بنایی، مژده، سیمبر، معصومه، صفرزاده، ساناز، شاه رحمانی، حدیث، و خیابانی، اعظم. (1398). تاثیر مداخلات آموزشی بر دانش و نگرش نوجوانان در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی: یک مطالعه ی مروری نظام مند. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 37(553 )، 1298-1312. SID. https://sid.ir/paper/368141/fa

    Vancouver: کپی

    بنایی مژده، سیمبر معصومه، صفرزاده ساناز، شاه رحمانی حدیث، خیابانی اعظم. تاثیر مداخلات آموزشی بر دانش و نگرش نوجوانان در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی: یک مطالعه ی مروری نظام مند. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1398؛37(553 ):1298-1312. Available from: https://sid.ir/paper/368141/fa

    IEEE: کپی

    مژده بنایی، معصومه سیمبر، ساناز صفرزاده، حدیث شاه رحمانی، و اعظم خیابانی، “تاثیر مداخلات آموزشی بر دانش و نگرش نوجوانان در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی: یک مطالعه ی مروری نظام مند،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 37، no. 553 ، pp. 1298–1312، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا