مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتارهای نامطلوب دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 61

کلیدواژه

مقدمه: رفتارهای نامطلوب همواره یکی از چالش های پیش روی مدرسان بوده و راهکار مقابله با آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی رفتارهای نامطلوب و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی– مقطعی در سال 1397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه اساتید مشغول به تدریس در دانشکده پرستاری و مامائی بودند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه دو قسمتی رفتارهای نامطلوب در کلاس شامل رفتارهای نامطلوب(جدی بودن رفتار و میزان رخداد) و راهکارهای مدیریت رفتار نامطلوب استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با آمار توصیفی(توزیع فراوانیQ1
میانگین و انحراف معیار) تحلیل گردید. یافته ها: از نظر واحدهای مورد[f1] پژوهش رفتارهای نامطلوب حمله فیزیکی(66 درصد)Q1
اظهار نظر توهین آمیز(52 درصد)Q1
فرستادن پیام با محتوی نامناسب به مدرس(46 درصد)Q1
جدی بودند. رفتارهای نامطلوب استفاده از گوشی همراه(34 درصد)Q1
آه/خمیازه کشیدن(18 درصد) و گزینه های پیامک فرستادنQ1
لباس نامناسب(12 درصد) از دیدگاه اساتید بیشترین فراوانی رخداد را داشتند. بیشترین راهکارهای مورد استفاده اساتید در مقابله با رفتارهای نامطلوب دانشجویان نیز به ترتیب شامل صحبت خصوصی با دانشجو(28 درصد)Q1
چشم پوشی کردن(16 درصد)Q1
خطاب قرار دادن کل کلاس(12 درصد) و جابجا کردن دانشجو(12 درصد) بود. نتیجه گیری: با توجه به رفتارهای نامطلوب مشخص شده تعیین قوانین در خصوص استفاده از تلفن همراهQ1

چکیده

 مقدمه: رفتارهای نامطلوب همواره یکی از چالش های پیش روی مدرسان بوده و راهکار مقابله با آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی رفتارهای نامطلوب و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی– مقطعی در سال 1397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه اساتید مشغول به تدریس در دانشکده پرستاری و مامائی بودند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه دو قسمتی رفتارهای نامطلوب در کلاس شامل رفتارهای نامطلوب(جدی بودن رفتار و میزان رخداد) و راهکارهای مدیریت رفتار نامطلوب استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با آمار توصیفی(توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار) تحلیل گردید. یافته ها: از نظر واحدهای مورد[f1] پژوهش رفتارهای نامطلوب حمله فیزیکی(66 درصد), اظهار نظر توهین آمیز(52 درصد), فرستادن پیام با محتوی نامناسب به مدرس(46 درصد), جدی بودند. رفتارهای نامطلوب استفاده از گوشی همراه(34 درصد), آه/خمیازه کشیدن(18 درصد) و گزینه های پیامک فرستادن, زنگ خوردن تلفن همراه, صحبت خارج از نوبت, لباس نامناسب(12 درصد) از دیدگاه اساتید بیشترین فراوانی رخداد را داشتند. بیشترین راهکارهای مورد استفاده اساتید در مقابله با رفتارهای نامطلوب دانشجویان نیز به ترتیب شامل صحبت خصوصی با دانشجو(28 درصد), چشم پوشی کردن(16 درصد), خطاب قرار دادن کل کلاس(12 درصد) و جابجا کردن دانشجو(12 درصد) بود. نتیجه گیری: با توجه به رفتارهای نامطلوب مشخص شده تعیین قوانین در خصوص استفاده از تلفن همراه, زمان بندی کلاس و نوع پوشش دانشجویان در ابتدای کلاس می تواند در پیشگیری از بروز رفتارهای نامطلوب کمک کننده باشد. همچنین با توجه به راهکارهای مشخص شده, برگزاری دوره های مدیریت کلاس و هم اندیشی جهت آشنائی با سایر راهکارهای مدیریت رفتارهای نامطلوب در موقعیت های خاص توصیه می گردد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، محمد، شریفی، سالار، دهقانی، شعیب، و ولیئی، سینا. (1398). بررسی رفتارهای نامطلوب دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان. آموزش پرستاری، 8(3)، 53-61. SID. https://sid.ir/paper/368146/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی محمد، شریفی سالار، دهقانی شعیب، ولیئی سینا. بررسی رفتارهای نامطلوب دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(3):53-61. Available from: https://sid.ir/paper/368146/fa

    IEEE: کپی

    محمد فتحی، سالار شریفی، شعیب دهقانی، و سینا ولیئی، “بررسی رفتارهای نامطلوب دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مدرسان،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 3، pp. 53–61، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368146/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button