مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی از شایع ترین تشخیص های روانپزشکی است که با روند رو به رشد و شیوع آن, مشکلی اساسی برای بهداشت روان ایجاد کرده است. احتمال ابتلا زنان به افسردگی در زنان بیش از مردان است. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر انجام شد. روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی روی 26 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان انجام شد. دانشجویان به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 13 نفری کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله به صورت گروهی طی مدت دو ماه (8 جلسه 2 ساعته و هفته ای یک جلسه) با روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) آموزش دیدند. آزمودنی های دو گروه پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO-QOL-BREF) را در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. یافته ها: در گروه مداخله میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه افسردگی بک به ترتیب 6. 96± 20. 23 و 4. 97± 13. 38 تعیین شد که کاهش آماری معنی دار مشاهده شد (P<0. 05). در گروه مداخله میانگین و انحراف معیار نمرات کلی پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی به ترتیب 13. 39± 66. 77 و 10. 61± 86. 84 تعیین شد (P<0. 05). همچنین میانگین شاخص های کیفیت زندگی پس آزمون در تمامی زیربخش ها نسبت به پیش آزمون در گروه مداخله افزایش آماری معنی داری یافت (P<0. 05). نتیجه گیری: روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی, کیفیت زندگی دانشجویان دختر را افزایش داده و سبب کاهش افسردگی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصفهانی، مهری، و عقیلی، سیدمجتبی. (1399). تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 22(1 (پی در پی 73) )، 65-70. SID. https://sid.ir/paper/369251/fa

    Vancouver: کپی

    اصفهانی مهری، عقیلی سیدمجتبی. تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1399؛22(1 (پی در پی 73) ):65-70. Available from: https://sid.ir/paper/369251/fa

    IEEE: کپی

    مهری اصفهانی، و سیدمجتبی عقیلی، “تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 22، no. 1 (پی در پی 73) ، pp. 65–70، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button