Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه در مقایسه با درمان به شیوه بالینی در افسردگی اساسی

صفحات

 صفحه شروع 218 | صفحه پایان 224

چکیده

 سابقه و هدف: در سال های اخیر, درمان های رایانه ای هم چون درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه به کمک درمان گران شتافته است. از مزایای این نوع درمان ها می توان به کاهش هزینه ها و زمان و هم چنین گسترش دامنه استفاده از درمان های روان پزشکی اشاره کرد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری به سه شکل تحت وب, به شیوه بسته نرم افزاری و به شیوه بالینی در مقایسه با فقدان درمان برای افسردگی اساسی بود.مواد و روش ها: نمونه این پژوهش شامل 68 نفر از دانشجویان بودند که با روش نمونه گیری در دست رس از بین دانشجویان با ملاک های افسردگی اساسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره حضوری و آنلاین دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جای گزین شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: آزمون افسردگی بک و مصاحبه بالینی ساختار یافته.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که در مقایسه روش های درمان شناختی-رفتاری به شکل های تحت وب و به شیوه بسته نرم افزاری با درمان به شیوه بالینی, تفاوت معناداری به نفع شیوه درمان بالینی به دست آمد.نتیجه گیری: درمان های مبتنی بر رایانه تجربیات یادگیری موثر و ابتکاری فراهم آورده و باعث افزایش دست رسی سریع درمان گران و بیماران به اهداف درمانی تعیین شده می شوند. یافته ها این پژوهش نیز حاکی از این بودند که درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه یک روش درمانی عملی و موثر برای درمان اختلال افسردگی اساسی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قمری گیوی، حسن، ایمانی، حسن، آق، عبدالصمد، محمدی پورریک، نعمت، و مهرآبادی، سعید. (1390). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه در مقایسه با درمان به شیوه بالینی در افسردگی اساسی. کومش، 13(2 (پیاپی 42))، 218-224. SID. https://sid.ir/paper/36928/fa

    Vancouver: کپی

    قمری گیوی حسن، ایمانی حسن، آق عبدالصمد، محمدی پورریک نعمت، مهرآبادی سعید. اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه در مقایسه با درمان به شیوه بالینی در افسردگی اساسی. کومش[Internet]. 1390؛13(2 (پیاپی 42)):218-224. Available from: https://sid.ir/paper/36928/fa

    IEEE: کپی

    حسن قمری گیوی، حسن ایمانی، عبدالصمد آق، نعمت محمدی پورریک، و سعید مهرآبادی، “اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر رایانه در مقایسه با درمان به شیوه بالینی در افسردگی اساسی،” کومش، vol. 13، no. 2 (پیاپی 42)، pp. 218–224، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا